Kirjoittaja hankala » 30.11.2016 20:15
Pieni kuvapäivitys puhdistuspuuhista:
Samaa ennen/jäkeen huttua
Näihin ei valitettavsti auta minkään sortin vaha tai kiillostus
Löytyihän se turmeltumaton alkuperäinen värisävykin, fiatin merkin alta, mikään hiomatahna tai vaha tms ei palauta enää maalipintaa tähän väriin
Kiillotellut olen porakoneeseen kiinnitetyllä sienellä laajempia pintoja, nurkat ynnä kulmat jne sitten käsin.
Kirjoittaja hankala » 14.12.2016 06:16
Kiillotukset on nyt kiilloteltu, lopputulos on se kun on. Saa mennä yhen kesän nyt ainakin.
Seuraavaksi listalla on etupyörien koteloissa puuhailua. Vanhat sisälokarit pois, putsataan ja suojataan kotelot. Tarkoitus on laittaa uudemman mallin muoviset sisälokarit noiden pienempien alumiinisten tilalle.
Kiinasta myös halvalla tilasin kylkiin uudet listat, alkuperäiset oli kivettyneet ja murenivat irrottaessa. Laitan halpis-listaa tilalle nyt kun kuitenkin on tarkoitus auto maalata ja silloin ne joutuu taas repimään pois. Aikanaan pitää jostain löytää listaa joka vastaa ulkonäöltään enemän alkuperäistä.
Kirjoittaja hankala » 16.12.2016 07:19
Alkuperäinen lista on tällaista ja n. 20mm leveää. Aikanaan on haluttu tosissaan sen pysyvän paikoillaan, koska oli liiman lisäksi kaikki päät kiinni ruuveilla korissa
Kirjoittaja hankala » 27.01.2017 14:19
Nyt on ollut seiska hetken talvilevossa, pahasti ollu muita kiireitä.
Mutta mutta! Tänään kävi paikallislehden toimittaja ottamassa autosta ja (valitettavasti) myös omistajasta kuvat ja tehdään juttua lehteen+nettiin seiska-harrastuksesta
Kuulemma on aina kiinnostavaa juttua, kun on paikallisia ihmisiä ja niiden harrastuksia. Varsinkin kun tämäkin hörhö on vienyt pakkomielteensä niin pitkälle että tontilla makaa 12 seiskaa ja edelleen lisää tulee kun sopivia osuu kohdalle
Mutta autoon itseensä liittyen, eilen tuli lopulta kylkilistat jotka tilasin korvaamaan rikkoontuneet alkuperäiset. Ei ole ihan sellaiset kuin kuvittelin, mutta saavat kelvata, tarkoitus on repiä ne kuitenkin pois ensi talvena kun auto (toivottavasti) saadaan maaliin.
Tässä tilanne tänään: (siis listat ei ole vielä paikallaan
Kirjoittaja hankala » 31.01.2017 12:03
pientä edistystä on taas tapahtunut:
Vaihteensiirtäjiä tutkin kun oli seiskamaisen isot välykset kepissä, mutta syyksi selvisikin sitten se että keppi oli irtoamassa lattiasta, yksi kiinnitysruuvi jäljellä ja sekin löysällä
Samalla kun kepin kanssa häärin niin tein myös "vaihdevälinlyhentäjän", eli pidensin keppiä vähän, n. 2cm, pallon alta alapäästä. Auttoi, nyt on seiskaksi tosi tarkat vaihteet.
Kuvia en innoissani huomannut ottaa pidennystyöstä, valitettavasti.
Vähän kerrallaan mennään eteenpäin
Kirjoittaja hankala » 01.02.2017 11:17
"Hienojen" kiinalaisten koristelistojen asennus meni pieleen. Tilasin 15 metriä listaa ja siitä leikkasin reilun pätkän toista kylkeä varten, niin huomasin että listaa onkin vain 5 metriä. Nyt se ei sitten riitä enää toiseen kylkeen
Tarkastin tilauksen ja siinä oli kyllä sanottu että listaa on 14.8 metriä tasan, valitusviestiä myyjälle vaan. Vaikka mahdollisesti lähettäisivätkin lisää, niin tämän edellisenkin kesti tulla 2,5 kuukautta... Taitaa olla aika nöyrtyä ja ostaa suomesta vaan, vaikka on triplasti kalliimpaa.
Kirjoittaja hankala » 04.03.2017 18:29
Projekti on ollut tauolla muiden kiireiden takia, mutta tulivat lopulta kiinasta kylkilistat ja pakkohan ne oli paikalle laittaa
Eivät ole oikein sellaiset kuin olin mielessäni kuvitellut, mutta tuollaiset tilasin ja tuollaiset sain. Saavat nyt kelvata tämän kesän,
ensitalvena toivottavasti saa auton pintakunnostukseen ja maalaukseen. Silloin toivottavasti on jo löytynyt alkuperäisen tyyliset listat laittaa kylkiin.
Kirjoittaja hankala » 27.03.2017 14:56
Pientä hiplailua on taas tullut tehtyä. Joku edellisistä omistajista oli nähnyt tarpeelliseksi katkoa molemmat lämmityslaitteen vaijerit pois, niiden uusimisessa vierähti tovi
ja samalla kävi ilmi että lämppärin kenno vuotaa, sekin siis uusiksi.
Lämmityslaite on nyt kolmen eri korimallin autojen osista kasattu toimivaksi, runkokotelo on alkuperäinen mk1, vivusto ja vaijerit on mk2 ja puhallin stellasta toimii.
Renkaat ostin uudet, vanhat olivat jo tosi vanhat ja vuotavat. Vanteiksi löysin Ladan alut, alkuperäisiä fiatin vanteita odotellessa siis.
Vanteet on olemassa, mutta niistä pitäisi otta pois vanhat renkaat ja viedä hiekkapuhallettavaksi + maaliin, näillä näkymin on ensi talven hommia.
Myös penkit meni vaihtoon, mukavuuden nimissä. Vanhoista oli rungot jo huonot ja ovat hiukan turhan korkeat pitkälle kuskille, uudet löysin -78 sata-amppeerisesta. Vain kiskot piti vaihtaa, leveys oli kuin tehty seiskaan.
Kirjoittaja hankala » 11.04.2017 10:52
Kesäkausi on alkanut ja auto tuntuu toimivan hienosti
Kirjoittaja hankala » 17.04.2017 09:52
Tulipa kehuttua auton toimintaa tuossa niin heti kostautui. Alkoi mennä öljyt ja vedet sekaisin, kannentiivistehän se sitte oli vaihdettava...
Homma on vuosien varrelta onneksi tuttua huttua, tulipa samalla puhdisteltua ja tarkastettua osia noin yleisesti.
Kirjoittaja hankala » 24.04.2017 16:26
Kansiremppa meni hienosti, mutta sitten kun piti saada pakoputki paikalleen niin että on edestä tiivis...
Usean yrityksen, tutkimuksen, asennuksen ja epäonnistumisen jälkeen hain Motonetistä uuden etuputken, oli vielä hyllyssä yksi ja hinta 12,90€!!
Uudessa putkessä oli hiukan isompi huullos kuin vanhassa ja se asettuikin sitten lopulta tiiviisti paikalleen.
Nyt ihmetellään sitten jousitusta. Perä on alkanut roikkua ikävän alhaalla, kuin olisi kontti täynnä tiiliä. Nyt vaihtoehdot alkavat olla siinä että takajousi menee vaihtoon.
Sellainen löytyy kyllä varaosa-autosta, mutta ei olisi motivaatiota sen vaihtamiseen, ikävä homma tehdä ilman kunnon nosturia.
Kattokori on melkein pakollinen muutenkin, mutta varsinkin ku pitää saada 13€ pakoputki kotiin
Ainiin, tämän viikon perjantaina on mini-kokoontumisajo paikallisella grillillä, paikalle on tulossa toinenkin seiska Paikallislehden toimittaja halusi tulla mukaan jatkamaan aloittamaansa juttua seiskojen kanssa ropaamisesta, eli päästään taas lehteen ja saadaan seiska-harrastusta esiin
Kirjoittaja hankala » 02.05.2017 12:40
Tuli käytyä "koe-ajolla" Summer Specialin keikkaa silmällä pitäen, piti kokeilla miten auto toimii ja itse autossa jaksaa kun matkaa on paljon.
500km koe-ajon perusteella voi huoletta lähteä Kalajoelle, aikaa pitää matkaan varata, mutta tuo n. 530km pitäisi taittua ihan mukavasti
Ovien ja ikkunoiden tiivisteet pitää kyllä uusia ennen pidempiä matkoja, on suhinat sen verran kovat ja häiritsevät.
Kirjoittaja hankala » 06.05.2017 16:09
Hollolan varaosapäivä tuli käytyä ja kaikkea pientä tarttui mukaan mukavasti
Kotona vasta huomasin, että olin ostanut parkin/vilkun lasit molemmat saman puolen vaikka ajatus oli että olisi uudet molemmin puolin... Kotona ollut yksittäiskappale on luonnollisesti saman puolen kuin uudetkin
Muuten on tallissa tapahtunut sen verran että kävin hakemassa ETRA:lta uudet tiivisteet oviin ja takaluukkuun, olivat yllättävän edullisia metritavarana. Suhinat ja kohinat vähenivät oleellisesti.
Myös vaihteensiirron kanssa "kokeilin", tein uudet siirtäjätangot haarukkalenkeillä jotka ainakin nyt ovat käytännössä välyksettömiä, mukavasti tarkempi vaihteen valinta on kyllä. (en innoissani/vauhdissani huomannut ottaa taaskaan kuvia noista )
Kirjoittaja hankala » 28.05.2017 15:30
Posti toi loppuviikolla tallin nurkkaan asennusta odottamaan uudet iskarit joka kulmaan ja kaikki uudet vetarien kumit,
sisäpäät vuotaa ja ulkopäät on jo haurastuneet niin uusitaan samalla.
Pari hyväkuntoisia vetareita löytyi myös asennusta odottamaan, saattaisi olla sisäpäät tiiviit jonkin tovin edes...
Kuvia toivottavasti tulee projektista kunhan tässä ehditään tallille taas.
Kirjoittaja hankala » 01.06.2017 08:23
Tällaisia kelpaa asennella
Myös iskarit on eteen nyt vaihettu, pelkääjän puolella oli iskari korkannut ja öljyt ulkona, eli hyvään aikaan tuli vaihto.
Takaiskarit on vielä tallin lattialla, mutta ehkä tässä vielä loppuviikolla ehtii.
Kirjoittaja hankala » 11.06.2017 16:35
Fiat 127 Summer Special tuli käytyä ja hauskaa oli, ensivuonna uudestaan.
Matkamittariin kiertyi hieman yli 1100km ja auto toimi varsin hyvin, pientä "hienosäätöä" joutui matkalla tosin tekemään.
Tapahtuman aamulla alkoi konehuoneesta kuulua todella kova ja korvia särkevä, hiertävän metallin kiljunta. Syyksi paljastui voitelustaan kuivunut virranjakaja, jonka akseli takerteli pahasti.
Eipä siinä mitään, kokoontumiskentällä jakaja irti ja osiksi, öljyä akselille ja uudelleen kasaan. Noloa ehkä vähän, mutta minkäs teet Tämän toimenpiteen jälkeen auto toimi taas ongelmitta kotimatkan.
Niin ja tulipa tapahtumassa pokattua palkintokin, pitkämatkalaisin ajamalla tullut-erikoispalkinto, siis hulluimman palkinto