top of page

Kirjoittaja hankala » 18.06.2017 21:19

Projekti jatkuu vähitellen, nyt kesällä pitää keskittyä ajelemiseen kun auto toimii 

Virranjakaja tuli vaihdettua, kun se vähän aiheutti harmia Kalajoen reissulla. Nyt toimii hyvin ja on ilo ajaa.
Korin virheisiin paneudutaan sitten taas kun tallikausi alkaa syksyllä

Kirjoittaja hankala » 06.03.2018 18:05

Tänään kävin pitkästä aikaa "talvitallilla" katsomassa autoa ja hyvinhän se siellä talvehtii.
Loppukesän ja syksyn ajot meni hienosti, ei mitään ongelmia tekniikassa, kun se on hyvin tehty niin se toimii 
Ei päässyt korin kunnostukseen vielä tänä(kään) talvena, talouspolitiikka haittaa harrastuksia ja on muutenkin ollut aika kiireinen talvi.
Ensi kesän saa ehkä levätä ja päästä jopa pinnan kunnostukseen, suunnitteilla on Stella ensikesän ajoihin, mutta kaikki on vielä aika auki, voi olla että Bella kuljettaa taas kesällä.

Kirjoittaja hankala » 05.04.2018 15:04

Nyt on auto haettu talvisäilöstä ja kevään merkkejä on ilmassa, öljy jo vaihtuu ja keväthuoltoa tehdään.

öljynvaihto.jpg

Kirjoittaja hankala » 03.05.2018 12:07

Projekti on taas käynnissä.
Pieniä pintaruosteen korjauksia on tehty. Sain hyvää maalia haalistuneelle pinnalle, kun värinlukulaitteella ottivat auton kyljestä värin, oli joku citroenin 70-luvun väri lähin.

Tässä malliksi esimerkki yhdestä "pienestä pintaruosteesta" kuskin ovessa...

ruosteet_kylki.jpg

Kunnostuksen työvaiheista ei kuvia olekkaan, mutta lopputulos on säällinen. Väri on juurikin kohdallaan vaikka koko auto on ihan haalistunut

valmis kylki.jpg

Nyt on työn alla vaihteisto. Alkaa vanhasta olla ilmeisesti synkrot lopussa kun vaihteet menee päälle todella tahmeasti, eli pannaan koko loota vaihtoon. Laitetaan samalla uudemman mallin laatikko, niin saa harvemman perän ja maantiellä vähän ajo tulee mukavammaksi kun ei huuda kone niin hulluna.Vetarit jo laitettiinkin uudet, uudet nivelet ja kumit. Samitekee toimitti sisäpään kumit nopeasti ja edullisesti, loistava kauppa, jatkossa olen varmasti asiakas kun osia tarvitaan.

7-vetari.jpg

Kirjoittaja hankala » 07.05.2018 05:18

Vaihteiston vaihto alkoi nostamalla pois koko kone ja vaihteisto yhdessä. Helpompi laittaa jakoketju samalla, ynnä jäähdyttimen takaa paljastui melkoinen ruostereikä joka on mukavampi paikata tyhjässä konehuoneessa

Kyllä vaatii kenkälusikkaa että mahtuu nousemaan pannuhuoneesta, mutta niin se on sieltä ennenkin tullut

2 - irtomoottori.jpg

Ruostetta on pesiytynyt ikävästi...

1 - reikä.jpg

Jakoketju olikin jo todella loppu, oli venynyt niin paljon että yletti ottamaan koteloonsa kiinni, ei ihme että ääni oli sen mukainen

3 - jakokotelo.jpg

Kirjoittaja hankala » 12.05.2018 21:42

Kone on takaisin keulilla ja ruosteet korjattu

kone keulalla.jpg

Kiitos tästä kuuluu isolta osin Saminosille, loistava palvelu jälleen, oli vaarassa lykkääntyä parilla viikolla asennus ja sitten jo painaa pian päälle SummerSpecial.

Nyt vain toivotaan hartaasti että tämä "hyvä" laatikko todella on hyvä 

Kirjoittaja hankala » 14.05.2018 19:39

Ensimmäiset koe-ajot takana ja kaikki tuntuisi pelaavan. Laatikko on valtava parannus vanhaan ja jakoketjun vaihto hiljensi moottorin kilinät todella hyvin

Kirjoittaja hankala » 17.05.2018 13:30

Parisen sataa kilometriä takana remontista ja Bella se pelaa kuin kello 

Nyt aletaan pikkuhiljaa valmistella Kalajoen reissua, vaikka eipä tuossa paljon ole tehtävää.
Kattokori pitää heittää paikalleen ja kuskata pari penkkiä katolla Ylistarolle matkalla, mahtaneeko ilmanvastus pysäyttää koko auton

Kirjoittaja hankala » 01.06.2018 09:15

Hifistelin vähän ovenkahvoja kun olivat niin väsyneessä kunnossa. Tietääkö kukaan minkä väriset ne olivat vuonna -77 kun auto oli uusi, tumman harmaat?
Jotenkin tuo hopea ei näytä oikealta. Yksityiskohdat on tärkeitä

ovenkahva.jpg

Kirjoittaja hankala » 05.06.2018 13:45

Pientä hiertoa on taas tullut vastaan, nopeusmittarin vaijeri päätti katketa ja uutta ei tietenkään saa mistään. Vähän yllättäen mk2:n vaijeri sopi, kun purin varaosa autosta.
Entinen oli stellasta, eikä lukittunut paikalleen mittariin, oli vain painovoimalla kiinni, toimi tosin hyvin.
Nyt on kalusto huollettu, tarkastettu ja laitettu valmiiksi Kalajoen keikalle, taas kiertyy mittariin noin 1100km ja seiskalla se on aika paljon

Kirjoittaja hankala » 10.06.2018 11:02

Kalajoen reissu takana ja auto toimi ongelmitta koko rupeaman, n. 1100 kilsaa on taas lisää mittarissa.

Pitkämatkalaisimman palkinnonkin pääsin pokkaamaan, tuli kontti täyteen tavaraa 
Suuret kiitokset vielä järjestäjille hienosta tapahtumasta.

Koska auto nyt toimii varsin hyvin ja alkaa olla maalia vaille nipussa, on aika ehkä kääntää katse hetkeksi seuraavaan projektiin. Työnalle seuraavaksi -78 vuoden samanmoinen, mutta siitä lisää omassa tarinassaan jos projekti nyt lähtee käyntiin.

Kirjoittaja hankala » 27.06.2018 18:18

Tämäkin projekti elää edelleen.

Nyt on työn alla alkuperäisten vanteiden vaihto alle, vanteet löytyy, pitäisi vaan saada ne ensin jossain hiekkapuhallettua ja sitten maalattua.
Jostain syystä turun seudulla on vaikea löytää kohtuu hintaista paikkaa, tai sitten olen huono etsimään. En haluisi maksaa 200€ neljän vanteen puhalluksesta.

Kirjoittaja hankala » 15.07.2018 14:10

Vähän päivitystä tähänkin tarinaan:

Auto on toiminut kuin kello! Konepeltiä ei ole avattu kuin öljyjen tarkastamista varten ja takana on jo 3500 kilometriä tänä kesänä.
Öljyä joutuu vähän lisäilemään, muttei liikoja, ehkä litran olen tuolle kilometrimäärälle lisännyt

Kirjoittaja hankala » 24.10.2018 13:43

Noniin, ajokausi päättyi noin kuukausi sitten kannentiivisteen lahoamiseen.
Syy tiiivisteen pettämiselle löytyi heti kun kannen irroitti ja Motonethan se syy taas oli, täysin luokaton tiiviste.
Tiiviste oli katkennut kakkos- ja kolmossylinterin välistä, ei ollut prässättyä alumiinireunaa tehty yhdestä kappaleesta, niin kuin kuuluisi,
vaan tuossa oli sauma joka ei kestänyt, lie vuotanut puristuspaineita jo jonkin aikaa. Nyt läpi alkoi mennä myös vesi, joten oli ryhdyttävä toimiin.
Nyt on paikallaan parempilaatuinen tiiviste, Saminosien kautta.

Muuten meni ajokausi putkeen ja kilometrejäkin kertyi yli 4000 kaikkineen. Mikäs on ajellessa kun kaikki pelaa 

Nyt on aika laittaa auto pakettiin ja talvilepoon, ensi keväänä sitten taas tulille

Kirjoittaja hankala » 25.10.2018 11:10


Tuossa on kuvassa vanha ja uusi vierekkäin, uudessa ei ole saumaa tuossa sylinterien välissä, niin kuin vanhassa. Toinen mikä ei kuvassa oikein näy, on että tuo vanhan pahvin sylinterien väli on aivan liian leveä.
Sytkä saa nyt olla samassa missä on ollutkin, jos ei vieläkään kestä niin sitten harkitaan pientä vähennystä

a - kansipahvi.jpg

lohko oli ihan siisti, ei näkynyt siinä mitään jälkeä

Kirjoittaja hankala » 21.11.2018 07:34

Auto on taas täydessä iskussa ja peiteltynä talviunille. Odotellaan vaan kevättä, että taas päästään tien päälle. Tuo kansipahvi olikin tämän ajokauden ainoa varsinainen ongelma ja sekin vasta kauden loppuun, eli hyvin meni kesä

Kirjoittaja hankala » 23.04.2019 18:34

Nyt on Bellan talviunet nukuttu ja auto on taas kaivettu esiin ja tuotu talliin, ajokauden valmisteluihin.
Suuria ongelmia en odota, menihän tuo huollettuna ja vahattuna talviunille ja hyvin sieltä heräsi, edes akkua ei tarvinnut ladata etukäteen.

1-talviuni_ohi.jpg

Tuossahan tuo on jo heti kylki ilmassa ja kumit pois alta. Päätin vanteet maalata ennen ajojen alkua. Ihan hyvä maali niissä oli, mutta se oli joku bilteman alumiininväri,
se näytti lähinnä väsyneeltä ja likaiselta omaan silmään, kun sitä pari kesää on tässä katsellut. Nyt tulee tilalle ihan perinteinen hopea.

1-uusi_maali_vanteisiin.jpg

Ensimmäinen valmiina.
Nyt sain idean että maalaan samalla renkaan kyljistä tekstit valkoiseksi, mutta en osaa päättää näyttäisikö se sitten hyvältä vai ei.

Kirjoittaja hankala » 24.04.2019 10:58

Nyt on renkaat alla taas ja tämän kesän tyyli näyttää tältä:

1-yleisilme.jpg
bottom of page