Kirjoittaja hankala » 14.10.2016 14:02
Parisen viikkoa sitten tuli nettiautossa puolivahingossa bongattua kiinnostava ykköskoppainen 127. Kunto oli sopiva ja hinnasta päästiin yhteisymmärrykseen niin nyt tuo on sitten omassa tallissa
Auto on ollut pois ajosta muutaman vuoden, mutta käy ja kukkuu hyvin. Tarkoitus on tehdä tästä itselle kiva kesäauto, alkuperäistä kunnioittaen, mutta omaa makua käyttäen.
Ensivaiheessa tarkoitus on hakea takaisin kilvet ja samalla reissulla leima paperiin ja talvella hieroa sitten enempi, sitä varten täytyy hoitaa ainakin:
Tähän mennessä on takapäässä tehtynä jo:
- Takaiskareiden vaihto, olivat pahalaiset ruostuneet lähes poikki alakiinnityksistään
- Takajarrukilvet plus muut hilppeet kävivät happokylvyssä ja saivat pintaansa Hammeriteä
- Taakse tuli uudet jarruputket paineensäätimeltä pyörille ja myös uudet letkut, vanhat olivat jo aikansa eläneet
- Uudet kengät ja hapossa uitetut uuttavastaavat rummut
- Käsijarruvaijeri piti vaihtaa
Etukulmissa on jo puuhailtu mm.:
- Jarrukilvet metsästin varaosa-autosta, uitin hapossa ja maalasin. Oli toisesta pitsiä jäljellä, toisesta ei mitään ja katsastusmies sanoi, että oltava on kun on alunperinkin ollut.
- Kaikki muutkin irtoavat osat jarruista yms. on uitettu hapossa ja Hammeritella suojattu. Poislukien alumiiniset jarrusatulat, ne puhdistin mekaanisesti ja huolsin.
- Levyt ja palat uudet
- Jarruletkut uusiksi, putket joku muu oli uusinut hiljan, joten ne saivat jäädä.
Muutama reikäkin on lattiasta tullut hitsailtua umpeen, iloisesti yllättävän vähäisiä kuitenkin.
Jotain näistä listoista varmaan unohtui, jäi topikin aloitus myöhäiseksi kun oli niin kova into auton kanssa
Ja kaikki tuo oli jo nipussa, mutta sitten huomasin sattumalta, että vasemman alapallon kumi on rikki. Eli ei katsastukseen vieläkään.
Tilanne tällä hetkellä on, että auto seisoo tallissa keula pukeilla ja pyöränripustukset yms hilppeet kokonaan purettuna. Molemmille puolin tuli tänään (lopulta) uudet alatukivarret ja samalla laitan raidetangonpäät, kun ottivat vähän kipeää irroittaessa. Iskaritolpat irroitin vielä pois tieltä samalla.
Ja vielä vettä vuotaa termarikotelosta reilusti ja itse termarikin puuttuu, pitää korjailla.
Kuvia on tullut otettua niukasti, mutta niitä jokunen tulee kun saan purettua kännykältä. Yksi yleiskuva sentään on melkeen konttorille lähdössä
Kuvan vanteet/renkaat on lainassa taustalla näkyvästä Stellasta, tarvittiin "konttorikelpoiset" alle
Tällainen siis pääpiirteittäin on projekti, tänään taas illalla jatkuu ja vähitellen leivotaan tästä hyvä
Kirjoittaja hankala » 14.10.2016 17:46
Tilannekatsaus:
kävi melkeen harmittamaan, sain kaikki kamat kasaan ja olin laittamassa rengasta paikalle niin huomaan että vasemman vetarin sisäsuojakumista tiputtaa öljyä ihan reippaaseen tahtiin... siis nyt kun kaikki muuten ois ollu koossa ja katoin sen jo aiemin et se on ok. Kai se vanhana petti tossa kun rempan aikana sitä liikuteltiin akselilla...
No, ettepäin sano mummo lumessa. Uudestaan osiksi ja tutkimaan. Uskon/epäilen että tässä on kyseessä se 127:n perusvika, eli uralle kulunut vetoakseli yhdistettynä huonoon stefaan. Harmi vaan kun kumpiakaan ei saa motonetistä suoraan tiskiltä
Kirjoittaja hankala » 16.10.2016 12:18
valitettavasti öljyä alkoi tulla ihan reilusti, lammikko lattialle hetkessä.
Vetoakseli tosiaan oli kulunut todella syvälle uralle tiivistepinnan kohdalta, eli se ei enää ollut käyttökelpoinen. Pelastajaksi nousi hyllystä löytynyt Fiorinon akseli ja sen sisäpään kumi.
Sisempi tripoidinivel sopi akseliin suoraan, samoin ulompi nivel. Fiorinon oma ulompi nivel olikin eri rihlauksella kuin seiskan, tuli yllätyksenä, mutta oli onneksi vaihtokelpoinen.
Nyt näyttäisi pysyvän öljy laatikossa varsin hyvin, eihän se noissa koskaan ole 100% tiivis, mutta ei tiputa suoraan.
Kaikki kun sain lopulta yöllä/aamulla nippuun ja pääsin pienen koeajon heittämään, niin järkytys oli melkoinen. Auto kulki ihan joka suuntaan paitsi suoraan tai sinne minne kuski olisi halunnut. Kylmä hiki ehti jo tulla kun ajatteli kaikkia tarvikeosia mitä alustaan tuli laitettua, mutta lopulta kävi ilmi että raidetangonpäät eivät olleet kovin mittatarkat. Pyöräkulmat aurauksella aivan valtavasti, ei vain sattunut heti silmään siinä pikkutunneilla.
Kulku asettui jo paremmaksi kun säätelin vähän sinnepäin niitä aamulla ja illalla pitää kattella laserilla paremmin.
Tänään on listalla vielä vuotava termarikotelo ja sinne samalla uusi termari, jotta saisi moottorin käyntilämpöön helpommin. Muuta pikku hifistelyä on tietysti loputtomasti, mutta alkuviikolla on leimalle tarkoitus päästä.
Joku aiempi korjaaja oli Fioriinossa nähnyt aiheelliseksi hitsata(!) nivelen paikalleen, kuvassa erottuu jotensakin lohjenneet kohdat akselin päässä. Katsoin lohkeamien olevan niin pieniä että oikealla nivelellä ja oikealla lukkosokalla homma toimii vielä silti.
Kirjoittaja hankala » 16.10.2016 17:12
Termari tuli vaihdettua ja tiivisteet uusittua, se ongelma ratkesi helposti.
Mutta taas tuli uusia murheita, renkaat on jostain syystä liian isot. Stellassa ok (on 165/70R13), mutta tässä ottavat kiinni takaiskarien kurasuojiin ja edessä jää vain pari mm väliä juosijalkaan.
Tietysti renkaita on nurkat vääränään mutta tähän hätään ei kesärengassarjaa tietenkään missään, eikä oikeen sopivia talvirenkaitakaan. Kaikki on kokoa 155/80R13 ja se on "melko" tiukka että mahtuu.
Ei ole nyt valuuttaa laittaa uusiin kummeihinkaan, täytyypä tuumata taas.
Kirjoittaja hankala » 17.10.2016 10:14
Siinä ne nyt on, ne kaivatut kilvet
Leima tuli että napsahti. Oikein kehui katsuri, että onpa mukava nähdä kun on oikeen kunnolla laitettu kaikki kuntoon ja nähty vaivaa
Ei mitään ongelmaa lopulta renkaiden kanssa tullut, paitsi että yksi ei ollutkaan enää aivan pyöreä. Kelpasi sekin kuitenkin, eikä haittaa kun alle tulee kuitenkin alkuperäiset vanteet ja uudet renkaat.
Nyt se alkaa pian sitten se tosi projekti kun pitää saada kuori yhtä hyvään kuosiin kuin alusta ja tekniikka on
Kirjoittaja hankala » 19.10.2016 16:00
Pari päivää käyttöautona ilman ongelmia
Pientä hypistelyä on tullut taas tehtyä. Ovitiivisteet olivat kutistuneet paljon, eivät yltäneet kulmista enää paikalleen joten tuulta ja meteliä tuli sisään kokolailla. Uudet tiivisteet paikalleen ja ongelma ratkaistu.
Vaihdoin myös ratin hieman pienempään ja paksumpikehäiseen. Luisin ratti löytyi toisesta seiskasta ja on aikalailla aikakauden kamaa.
Aurauskulmat tuli säädettyä myös ja kulun vakaus on nyt suorastaan yllättävän hyvä.
Kirjoittaja hankala » 22.10.2016 16:22
Tänään tuli tontille tuotua yksi seiska lisää, vm.-78. Tuosta piti ottamani mm. ovet, kun ovat paremmat.
Tarkempi alustan ja korin syynäily johti kuitenkin siihen, että ovia ei autosta poisteta vaan auto laitetaan kuntoon myös. Hitsattavaa olisi todella vähän. Laitellaan kunhan tämä bella ensin saadaan alta pois.
Ovillekkin löytynee luovuttaja omasta tallista, myös -78, on vaan pahassa paikassa varastoituna
-78:han on jo kakkoskoppainen, mutta turhat listanreijät umpeen hitsaamalla saa mallin sopimaan. Ikkunoiden koristelistat ja pikkuikkunat ovat hieman erilaiset, mutta sen verran ajattelin tinkiä että ne käy.
Saattaisi sellaiset tosin löytyä mäeltä oikeanlaisetkin, mutta siististi irroittaminen ja uudelleen kiinnittäminen on vaikeaa
Kirjoittaja hankala » 24.10.2016 18:27
Ovien luovuttajaksi varmistui tänään tosiaan tuollainen -78, ylimääräiset listanreijät hitsataan umpeen ja hyväksytään vaan se että ikkunoiden kehyslistat vaihtuu hopeasta mustaksi.
Tavallaan ilmeeseen sopiikin mustat listat, vaikka toisaalta tiedän kivuliaan hyvin että niiden pitäisi olla alumiininhopeat...
Varastojen kaivelemisesta seurasi se että löytyi parikin -74mallin ovipeiliä. Tuohonhan ei tietysti kuulu peili kuin kuskinoveen, mutta katsotaan nyt.
Kirjoittaja hankala » 28.10.2016 13:38
Nyt on työnalla luovutetut ovet, eivät ole nekään aivan virheettömiä
Alkaa mietityttää vähän koko ovien vaihto, muuttuu turhan paljon mk1:stä, toisaalta ei tässä olla tekemässä museoautoa. Esim. näitä tuuletusritilöitä ei mk1:ssä ole lainkaan
Pelkääjänpuolella on liian hyvä ilmanvaihto,..
Reilun paksuista peltiä tilalle ja hammeriteä päälle, kestää.
Kuskinpuoli on selvästi parempi, mutta joutuu sitäkin vähän hieromaan.
Heti kun aikaa taas on mennä vääntämään, niin hommat etenee
Kirjoittaja hankala » 28.10.2016 14:32
Elikäs vm.77 fiat 127 ja takaluukun kannessa on kuvanmukainen jälki merkistä jossa on ollut tuo bella teksti.
Siis millainen tuo merkki on ollut? Prässätty alumiininen lätkä ehkä?
Integralelta yritin kysellä, hänellä kun oli upeakuntoinen Bella, mutta ei oikein ratkennut sitäkään kautta.
En ole löytänyt mistään kuvaa, nettiä on selailtu ja etsiskelty pitkään.
Kirjoittaja hankala » 31.10.2016 17:55
Talvi tuli tänne eteläänkin siinä määrin että otin fiiun pois liikennekäytöstä, keväällä sitten taas ajellaan.
Nyt pitää tehdä ovet valmiiksi ja sitten alkaa puunailla koria muutenkin siistimpään kuosiin
Kirjoittaja hankala » 02.11.2016 12:11
Tuo esitteessä näkyvä bella-logo näyttäisi juuri sellaiselta joka voisi jättää samanlaisen jäljen kuin mun auton takaluukussa on. Alan kallistua sen puoleen että kyseessä oli joko hopeapohjainen tarra mustalla tekstillä, tai alumiininen ohut kohokirjaimin prässätty lätkä. Samanlainen kuin on esim. stellan kojelaudassa se stella-teksti, käänteisin värein vain.
Taitaa mennä siihen että merkki on jokatapauksessa teetettävä jossain, kun vain tietäisi varmaksi millainen, tosin niitä on saattanut olla erilaisia käytössä.
Niin ja sitten pitäisi vielä keksiä missä teettää, varsinkin jos on sellainen alumiininen tarra
I'm a paragraph. Click here to add your own text and edit me. It's easy.
Kirjoittaja hankala » 17.11.2016 15:32
Tänään taas tallille
Kävikin nyt projektissa niin, ettei saakkaan maaliin autoa vielä tänätalvena, ens vuoteen menee pakostakin.
Nyt siis kiillotellaan vähän tota vanhaa pintaa, se on kyllä periaatteessa ihan ok, ovien ruostepaikat on vaan pahahkot. Onhan se virttynyt vuosikymmeniä, eikä se kaikki kiinni piintynyt lika lähde pois enää kuin hiomalla, kiiltoa tulee kyllä ihan fareclalla. Hikoilen siis auton läpi ja tulee riittävän hyvä toistaiseksi, en lähde tekemään semi-hyvää maalipinnan kanssa, odottelen ennemin yli yhden kesän ja ajelen noineen, ei se niin huono ole.
Tavallaan vanha maalipinta on kivakin, siinä näkyy auton ikä ja historiaa, tavallaan sopii sekin tyyliin.
Kirjoittaja hankala » 19.11.2016 14:09
Ongelma muodostuu oikeastaan eniten ovista, ovat pahalaiset ruostuneet puhki ikkunan alapuolelta. Vaihto-ovet on työnalla, mutta koska maalipinta on auringon haalistama, ei pelkästään ovien maalaminen ole oikein hyvä vaihtoehto.
Alun pohjalta voin sanoa että hiki tulee tuon kanssa vielä virtaamaan On kyllä pelastettavissa pääosin, mutta on tiukkaan pinttynyt tumma likakerros.
Hiovalla vahalla olen sitä hiertänyt ja se lähteekin, mutta on aika kevyesti hiovaa(bilteman) ja niinpä työtä riittää
Kirjoittaja hankala » 30.11.2016 12:29
Kiillottelu etenee vähän kerrallaan, jotkin kohdat saa ihan hyväksi ja toiset taas ei oikein, mutta kokonaan se nyt hangataan ja sillä ensikesä päristellään.