Kirjoittaja Jappe » 30.05.2020 10:22
Risti putket kävimielessä mutta kun tuolta pitäisi kömpiä holposti ulos ja sisään niin ei paljoakaan jää vaihtoehtoja. Muutenkin mitaa itellä 190cm niin entistä hankalammaksi tulee mitä korkeammalle putket nousee. Ratti pitäisi jottain keinolla saada lähemmäs jotta poljin/ratti/penkki suhde tulisi paremmaksi. Jos ei tarttis välittää tieliikennelaista niin mielikuvitus on rajana mutta sen verran monta ratapeliä ollut niin niissä on omat hyvät ja huonot puolensa kun vapaa aikaa on. Jos ei ole niin pitää olla toisenlaiset lelut
Kaarien teko jatkuu... Nyt tuli tehtyä taakse pitkät ristikot ja nyt mallaillaan penkkien taakse kunnon ristikko. Ei siitä mitään varmaan hyötyä ole mutta kunhan nyt rakentelen mieluisat kaaret itselleni
Hyvin näyttäis istuvan penkkien taakse ristikko pienen jumpan jälkeen...
Ajan vietoksi tuli 3D ohjelmalla suunniteltua laippoja tulevia asennuksia varten Kaksi on rautaa ja yksi on RST laippa
Orkkis tankki on hivenen liian pieni joten suunnittelin uuden tankin takakonttiin RST:stä tulevaa polttoainetta varten. Vanha kun oli sisältä ruosteinen mutta ei ihan ollut puhki vielä. Tankki on orkkis korkeudella maasta ja kiinnittyy auton runkoon samoista kiinnikkeistä mistä vanha. Auton sisälle tankki tulee about 15cm joten reunavahvikkeet ja tiivis kotelo on rakenteilla. Tankin kooksi tuli about 55 litraa
Kirjoittaja Jappe » 07.06.2020 20:21
Vähän taas aika vierähti projektin parissa... Paljon valokuvia löytyy osoitteessa
https://www.dropbox.com/sh/foi2h8xhy0h8tn4/AAA_kF07rUUyWavM1L6fOq2ia?dl=0
Tankki on suurinpiirtein hitsattu kasaan joten on turon asennuksen aika. Turboksi valikoitui TD04-13 subarusta. Tässä on apurin mukaan sopivat siipi koot tulevien hevosien tavoittelemisessa. Mitään kun ei ole valmiina joten aloin itse valmistamaan turbon kollektoria ja siihen tulevat putket. Tila on todella ahdas joten mielikuvitusta tarvitaan aika paljon että saa mahtumaan kaikki pellin alle. Kaikki saumat tuli hitsattua kaasulla jotta ne olisivat mahdollisimman kestävät.
Luonollisesti turbo tuli eri asentoon mitä subarussa joten turbon hukkakellon voi heittää mäkeen ja laittaa ulkopuolinen tilalle. Ja kun tilaa ei ole niin aika kompkatiin paikkaan tuli. Samalla tuli mallailtua Hst 3" down pipe. Pieni kolo löyty sopivasti mistä vanha pakoputki meni joten 3" ränni tulee olemaan haastava asentaa. Mutta siitä myöhemmin lisää.
Kirjoittaja Jappe » 08.06.2020 14:37
Vetoakselit joutuu soveltamaan eli sahalla vetarit sopivasta kohtaa poikki +2-3cm ylimääräistä jonka jälkees laitoin sorviin. Sorvasin vetarit sopivan pituisiksi siten että toinen menee toisen sisään tiukasti. Nyt on sisäpuoli punton vetari ja navanpuoli puoli on 127:n. Hitsasin kovilla virroilla vetarit yhteen ja samalla tein tulppahitsaukset kepeille. Mittailin heittoa jossain vaiheessa niin olisko ollut parin satkun sisälle eli aika huonosti tehty . Katotaan miten toimii käytännössä
Lisäsin kuvia Dropboxiin vetareista.
Kirjoittaja Jappe » 10.06.2020 21:24
Uudet polkimet ovat täysin mekaaniset ja punton kaasuläppä toimii vain sähköllä joten ratkaisu ei tule olemaan helppo. Purin puntosta poljinsarja atoimeiksi ja lainasin sieltä polkimen asentotunnistimen ja istutin ne uusiin polkimiin. Liikerata pysyy vakiona mutta nyt anturi toimii väärinpän mihin se aikaisemmin oli tarkoitettu mutta onneksi nyky ECU:ista saa tuon käännettyä yhdellä klikkauksella.
Ohimennen tuli hapotettua etu ja takapään alustan osat ja maalattua ne. Kauhea homma rapsutella vanhat ruosteet pois
Juuri maalatut osat sai uudet osat ympärillen. Kaikki mitä oli saatavilla kaupasta järkevään hintaan niin tuli uusittua. Mitään vanhaa ei jäänyt kuin pakolliset.