
Kirjoittaja Jappe » 28.05.2020 20:25
Punton vakio laatikkko jossa on laatikon puoleinen kannattimen alaosa on vakio ja yläosa on moodattu 127:n kannake. Korimuutoksilta ei ole ihan vältytty. 3-5mm oli kiinni. Esim. jos alasiimapyörän anturikehän olis tehnyt toisenlaisen niin silloin olis ehkä mahtunin nipin napin. Stellaan varmaan menee heittämällä paikalleen koska runkoaisat on erilaiset.
Kirjoittaja Jappe » 28.05.2020 20:42
Nyt kun moottori on jotenkin istutettu keulille ja alapään kannakointi on moodattu uudelle koneelle sopivaksi niin on aika laittaa auto korigrilliin. Vanhojen massojen poisto operaatio sai alkaa. On muuten melko puuduttavaa ja likaista hommaa ja vielä kun massa on yli 40 vuotta vanhaa niin on muuten pikkusen tiukassa kiinni.

Kuumailmapuhaltimella ekana pinta pehmeäkssi ja lastalla pois. Sen jälkeen raakaa voimaa teräsharjalaikalla loput pois ja finistely liuottimella pinnat puhtaaksi. Kaikeksi iloksi massan alta ei löytynyt reikiä

Välillä pitää saada toisenlaista arpeettia jotta mielenkiinto pysyy yllä. Tuli istutettu vanhakojelaudan runko uusien turvakaarien kanssa. Rungosta piti laitimmaiset kiinnikkeet tehdä uusiksi ja kojelaudan päälisestä kulmista pala pois. Hyvin yksinkertainen mutta toimiva

Orkkis polkimet sai väistyä uusien tieltä koska eivät mahtuneet olemaan samassa tilassa uuden moottorin kanssa. Pedalbox tuli tilalle asennettua käännetyillä sylintereillä. paljoakaan ei ollut tilaa mutta sinne se istui. Nämä polkimet on mekaaniset ja jotenkin pitäisi saada sähköinen kaasupoljin toimimaan. Ei muuta kuin Punton poljin hässäkkä atoimeiksi ja sieltä asentotunnistimen asennus uusiin polkimiin . Hetken piti miettiä miten onnistuu mutta sinnehän se istahti loppujen lopuksi aika helposti. Jarrulta puuttuu jarruvaloanturi mutta painetunnistimella saa hoidettua tämäkin asia.

Kirjoittaja Jappe » 29.05.2020 14:43
Pitääpi laskeskella jarrutehot uudestaan

Projekti hommat jatkuu.... Nyt kun moottori oli saatu omille sijoille ja pohjan massan poisto alkoi tympimään niin polkimien asennuksen jälkeen tuli vuoroksi sisätilan lämmityslaitteen rakentelu. Vanha puhammin ja kenno oli valmiiksi caput ja uusia/ hyviä käytettyjä ei löydy niin aattelin vähän tehdä toisella tapaa kun tuo auto ei ole mikään tilaihme. Sisusta design tulee olemaan aika pitkälle pelkistetty vakio osilla oleva kojelauta ja lämmityslaitteen käyttöpaneelit. Pitkän pohdinnan ja etsimisen tuloksena tuli hommattua Valmetin sisätilalämmitin puhaltimella joka istutettiin vahhaan puhallin runkoon. Puhallus suunnat on tasan kaksi joten sen vaijerin varaan ei tarvitse nojata mutta lämpötilan säätö saatiin toimimaan ulkoisella venttiilillä. Puhaltimessa on 2-nopeutta joten istuu aika hyvin vanhan katkaisijan kanssa (uusi pitää jostain löytää kun yksi pinneistä on mykkänä) Aika räpellys mutta toimii todella hyvin ja aika voimakaskin puhallus. Lämmitystehoa on about 5kW

Tässä olis melkein kokovaisuus kasassa

Nyt kun penkit on saatu omille paikoilleen niin on oviputkien istutuksen vuoro. Symmetrisyyttä haetaan oviputkien kanssa joten aika lailla on hieromista jotta putket saadaan samaan laskukulmaan. Tämmöinen ratkaisu sisälle ja uloskäyntiä helpottaakseen