top of page

Kirjoittaja RHR » 22.07.2018 12:50

Tankki tuli nyt paikattua kemiallisella metallilla ja hyvin tuntuu pitävän toistaisesti. Vesipumppu tuli kans vaihdettua ja perjantaina pyöräytettiin kone käyntiin. Vielä pitää ventiilit säätää ja jarrut ilmata ennen kuin pääsee ajelemaan. Puristukset tuli mitattua ja olivat 11-13kg välis.

Kirjoittaja RHR » 07.01.2019 13:41

Niin se vaan ehti metsästyskausi alkaa (ja jatkuu edelleen), ennenkun ehdittiin tätä tarjota konttorille, ja jossain vaiheessa loppu syksyä lykättiin auto takas talliin, kun ei mitään tapahtunut. Kilvet on kyllä jo konttorilla odottamassa, eli sen puoleen siellä päässä olis kaikki valmista.

Jarrujen ilmauksen yhteydessä ilmeni ongelma että etujarruputkia ei saatu banjoilla pitämään turbo Unon satuloissa kun näihin ilmeisesti menee letku suoraan kierteellä. Paikallisessa ralli pajassa väännettiin sitten teräspunosletkut etupäähän, jotka nyt vihdoin ja viimein ehdittiin käydä vääntämässä autoon alle, ja päästäis jarruja ilmaamaan ja ihmettelemään mikä on jarruissa seuraava vuoto paikka. No ei niitä kyllä enää oikeasti pitäisi olla, mutta aina nämä yllättää.

Ventiilit tuli säädettyä, mutta vieläkin kuuluu moottorista sivuääntä, eli seuraavaksi menee jakoketju vaihtoon kun ei ole mitään tietoa kuinka vanha on. Apparin vetarin kumi pitäs vaihtaa, mutta todennäköisesti otetaan kone ja laatikko irti vielä jossain välissä ja vaihdellaan vähän muitakin osia ja tiivisteitä samalla kun pakkaa muodostumaan sallittua suurempaa öljyläikkää auton alle. Aivan sisä kuiviksihan näitä ei vissiin saa.

Ulkoisesti puskurit pitäs vielä jossain välissä kunnostaa loppuun ja sitten voiskin jo tarjota leimalle. Toivottavasti päästään jo tänä keväänä yrittämään.

30.jpg

Kirjoittaja RHR » 19.08.2019 07:52

Kylläpä on taas ollut rauhallista. No oikeastaan tuli pienittyä ja myytyä yks läpi mätä Stella osina ja sen kanssa vierähti aikaa enemmän kun oli suunnitelmissa. Jälkiviisaana vois todeta että olis pitänyt viedä Stella jonnekin odottamaan ja tehdä tämä kilpiin ennen sitä. No sitä jälkiviisautta voi olla monessakin asiassa, mutta pointti on se että projekti jatkuu taas omaan verkkaiseen tahtiin.

Moottori vuotaa sen verran öljyä ja myös ilmeisesti jakopään ketjusta kuuluu sivu ääntä, että se pitää käytää pois tilastaan jossain vaiheessa ennen katsastusta. Löyhästi tähän liittyen tuli hommattua Sportin mittaristo kierrosluku- ja vedenlämpötilamittareilla, ja tämä tuli ajatuksena nyt laittaa samalla kiinni. Mittariston pesu ja purku on aloitettu, mutta onko kenelläkään kokemuksia tuon mittariston etumuovin maalaamisesta? Tuossa oli joku ruiskinut pinnan hienosti appelsiinille. Minkälaista maalia tulisi käyttää ettei samat haasteet toistuisi mitä edellisellä maalarilla? Tietysti maalaamatontakin etumuovia saa tarjota jos joltain sellainen varastoista löytyy.

9.jpg

Kirjoittaja RHR » 19.08.2019 12:06

Itsellä ei oo kokemusta onko tätä mallia ollut tarjolla muissa kuin Sportissa, mutta kyllä näitä käytettynä aina silloin tällöin liikkuu.

Nyt tulikin sitten mietinnän paikka. Ajatuksissa oli maalata tuo kehys mustaksi, kuten perus seiskassa on ja mitä tuossakin on nyt joku yrittänyt tehdä, mutta Eejiin kommentin jälkeen hokasinkin että tämähän on vissiin Sportissa oikeasti hopean värinen, mutta onko näitä ollut muissa versioissa mustana? Ihan niin kuin tuota reunaa ei olisi joka paikasta kunnolla maalattu vaan se olisi alkuperäisellä pinnalla osista paikoin mikä olis musta.

No sportti kopiota tästä ei olla tekemässä, eli sen puolesta vois olla mustakin mutta toisaalta toisko mittaristolle lisä arvoa että olis alkuperäisen mukainen. Pitää vähän zoomailla mistä oma silmä pitää ja edetä sen mukaan.

Kirjoittaja RHR » 19.08.2019 13:50

Nyt kun katsoi tarkempaa kuvaa niin hopean värinen on ainoastaan tuo suorapinta, sitten nuo viistetyt osuudet mittareiden reunoilla on mustat.

Kirjoittaja RHR » 28.08.2019 09:21

-99 on tämä poistettu kilvistä ja sitten oli ollut yhden syksyn peltoautona. Sen jälkeen ei ole ajettu kunnes maanantaina tuli ekat sadat metrit ajettua. Tuntuipa hienolta vaikka jarruista ei oikein ollut tietoa ja tyhjäkäyntikin on vielä vähän hukassa. Sen verran startti otti itseensä että lopetti jossain vaiheessa starttailun. No startti asiaan pitää paneutua taas kun ehtii ja jarrut pitää varmaankin ilmata uusiksi.

Mittariston etupaneelin maalaus onnistui muuten hyvin, mutta joihinkin paikkoihin alle jäänyt maali rupes kuplimaan eli pitää saada joka paikasta muoville ja sitten väriä pintaan.

Kirjoittaja RHR » 30.10.2019 21:17

Vihdoinkin onnistui tuo mittariston etupaneelin maalaus niin että ei pinta ruvennut kuplimaan. Nyt pitäs vaan miettiä millä mittarin laittaisi takaisin kasaan. Alkuperäinen ratkaisu olis vissiin sulattaa vähän mittariston sisällä olevia tappeja siten että lasi ja metallilevy pysyisi paikoillaan. Kai tuon vois jollain liimallakin saada pysymään.

Auto siirrettiin alku viikosta ekaa kertaa ajamalla talliin takaisin (tähän asti ulkoillut työntämällä). Siihen ne ajelut sitten loppuikin. Nyt on kansi pöydällä ja menossa paloiksi. Tiivisteet pitää koneeseen vaihtaa että saa vähän öljyvuotoja kuriin. Samalla käydään kansi läpi. Vaurioita ei oo tähän asti löytynyt muutakuin ykkösen tulpan reiästä oli kierteet mennyt. Sylinterit oli sen verran hyvässä kunnossa, että jos öljypohjasta päin ei yllätyksiä tule vastaan jätetään alakerta muuten koskematta.

Kone remontin jälkeen pääsis sitten paikailemaan parit ruoste reijät, mitkä varmaan pitää olla katsurille mennessä paikattuna.

Kirjoittaja RHR » 03.01.2020 20:33

No niin nyt olis loputkin moottorista poissa tilastaan. Kansi on jo pesussa ja lohkoa ruvetaan pienimään. Mitään suurempaa vikaa ei ole löytynyt muuta kun karstoittumista sekä vuotavia tiivisteitä. Toivottavasti moottorin alakerrastakaan ei yllätyksiä löydy.

32.jpg

Kirjoittaja RHR » 20.01.2020 14:19

Ei päästy ihan pelkällä tiivisteiden vaihdolla ja putsailulla. 2 ja 3 männissä oli jotain pyörinyt mukana ja tehnyt urat mäntien kylkeen. Samoin liukulaakerit oli urilla. Sylinterit ja kammen kaulat oli ok. Nokka on vielä vähän kysymysmerkki, onko tavara irronnut siitä vai jostain muualta. Pitäs käydä vertaamassa varastossa oleviin muihin vanhoihin nokkiin. Öljyn mukana ei metalli hilua tullut, mutta sitten öljypohjan pohjassa kiiltelyä oli havaittavissa.

33.jpg
33a.jpg

Kirjoittaja RHR » 05.03.2020 12:26

Kansi olis oikaistu ja sais ruveta niputtamaan. Nokkia vein useamman kappaleen hiottavaksi ja vielä pitäs kiikuttaa alakerta hoonattavaksi ja laakeroitavaksi. Mistäs ootte uusia mäntiä tilaillut/kokemuksia?

34.jpg

Kirjoittaja RHR » 10.03.2020 11:05

Ei ooo kyllä vielä mikään ebay ostos tullut näin nopeasti perille.

35.jpg
bottom of page