top of page

Kirjoittaja hankala » 17.03.2023 14:21

Kyllä tämä kaivetaan esiin täksikin kesäksi.
Ei ole muut projektit edistyneet tarpeeksi kun aina on jotain muuta mikä sotkee.
Fiorino olisi ollut täksi kesäksi, mutta taloudelliset ongelmat pysäytti sen projektin, bella on edelleen lytyssä, mutta osia on alkanut jo löytyä sen korjaamiseen. Ei vaan ehdi täksi kesäksi luulen.
Ei mitään, Stella on ihan ok, mukava matkaauto kun taas tänäkin kesänä tapahtuu ympäri suomea. On sillä jo käyty vaikka missä.
Kävin jo herättelemässä ja laittamassa akun lataukseen. Kun silta sulaa niin otan sen navetan vintiltä huollettavaksi ja heti kun asfaltti on kuumaa niin ajoon 

Kirjoittaja hankala » 08.06.2023 08:45

Tuli tämäkin navetan vintiltä kaivettua esiin tuossa vapunpäivänä.

Hyvin lähti tulille talven jäljiltä, akku piti ladata vaan.
Kilometrejä on tullut kitsaasti, ei ole vaan ehtinyt ajella oikein, oli toukokuussa niin paljon ohjelmaa.

Nyt hiplataan autoa valmiiksi Summer Specialiin, kerran on niin lähellä sekin että auton saa paikalle vaikka työntämällä jos ei muuten 
Eipä sille ihmeitä tässä vaiheessa tarvita, pesu ja vähän vahaa pintaan. Sisältä pitää kyllä siivota, on sisältä kuin roskalaatikko 

Kirjoittaja hankala » 09.06.2023 06:59
Stellasta sen verran, että nyt on alkanut startti jostain syystä kiukkuamaan. Naksahtaa vaan kun starttaa eikä lähde pyörittämään.
Vielä saa starttaamaan kun vähän houkuttelee, eli renkkaa edestakaisin avaimella kunnes lähtee. Toivottavasti lauantaina vielä toimisi riittävästi, ei millään ehtisi tässä ennen enää vaihtaakaan starttia.
No, onhan siellä miehiä työntämässä jos kokonaan lakoaa 

Kirjoittaja hankala » 14.08.2023 15:17

Päivitellään nyt välillä tämänkin kuulumisia:
Eipä ole paljon kuulunut. Kesä on mennyt niin täysin muissa projekteissa, ettei edes kilometrejä ole paljon kertynyt. Valitettavasti.
Leimakin jo pääsi menemään vanhaksi heinäkuun loppuun. Uusi pitää hakea jos edes Töllinmäkeen tänävuonna pääsisi kun on ajot olleet vähissä.

Leimalle ei sinäänsä pitäisi olla paljon laitettavaa, kaikki aikalailla pelaa niin kuin kuuluukin. Ellei jotain yllätyksiä sitten tule.
Viimevuonna katsuri oli kuulevinaan että toinen etupyöränlaakeri on loppumassa, mutta minä kuittasin sen äänen hiertäväksi jarruksi.
Ei oikein mennyt läpi, mutta ei myöskään tullut hylkyä tai mainintaa otteeseen.
Toivotaan parasta. Uusi laakeri on kyllä hyllyssä, mutta vaihto vasta sitten kun on pakko. Välystä kun ei ole eikä ajossa ääntä kuulu.

Kirjoittaja hankala » 22.03.2024 10:33

Jaahas, kevät taas saapuupi ja autoa on aika alkaa herätellä talviunesta.
Viime kesä meni niin piloille tämän kärryn suhteen, että josko tänä kesänä saisi otettua vähän takaisin.

Katsastus jäi kesken alkusyksystä kun ilmeni muutamia vikoja, eikä aikaa tai mahdollisuuksia niiden korjaamiseen silloin ollut.
Katsurin huomioita:
- Vasen etupyöränlaakeri vaihdettava
- Vasen takaalatukivarsi puslat loppu, rengas heiluu puslissa
- Vasen takajarru laahaa, käsijarrun vivusto jumittaa siinä
- Töötti ei toimi, tämän toki tiesin koska se ei ole kiinni missään, ei ole ollut 14 vuoteen
Nämä siis pitää ennen katsastusta saada kasaan, muutenkin on jotain pientä kertynyt kun auton ylläpito on jäänyt kokonaan retuperälle.
Ainakin näitä pitäisi ennen ajokautta hypistellä:
- Tankki vuotaa kun tankkaa ihan täyteen, n. 30-50km ajoa ja vuoto loppuu. Epäilys on joko bensamittarin anturi tai tankin huohottimen letku joka vuotaa.
- Startti toimii toisinaan ja toisinaan ei, useimmiten starttaa ilman ongelmia, mutta toisinaan vain naksahtaa. Useimmiten naksuttelu osuu kertoihin jolloin esim. vaimo on aamulla lähdössä autolla töihin, sillä kun ei huumori kestä tuollaisia vikoja 
- Kattoverhoilu pitäisi asentaa paikalleen, sitä ei aikoinaan auton mukana tullut ja olisi kiva kun katto ei olisi sisältä pelkkää peltiä, jo ihan äänenvaimennuksenkin takia.
- Kattoverhoilun asennuksen yhteydessä pitäisi viimein laittaa paikalle myös tuo kauan tallissa ollut kattoluukku. Se on aika suoraviivainen operaatio, ei siinä kauaa mene.
- Penkit pitäisi vaihtaa, kuskinpenkki alkaa olla kokonaan romahtanut ja huono istua. Ovat myös isolle miehelle liian korkeat kun kattoverhoilu on paikalla. Ensivaiheessa ajattelin ottaa penkit lainaan Bellasta, ne ovat ihan mukavat ja selvästi matalammat. Katsotaan kun löytyy jotkut sopivat matalat penkit. Tietysti matalammat penkit aiheuttavat sen että rattia on myös saatava alemmas, onneksi se on suhteellisen helppoa tiputtaa ohjausakselin kiinnityksistä kojelaudan alla.
- Takalasi vuotaa vettä sisään oikein urakalla kun sataa. Takaluukku on ruostunut luukun ja tiivisteen välistä ja siitä vesi pääsee sisään. Helpoin tapa on vaihtaa koko luukku, kun sellainen kerran itseltä löytyy. Tietysti se taas johtaa siihen että luukku on myös maalattava auton väriin toki. Luukku on kyllä ihan korjauskelpoinen vielä ja se aikanaan korjataan.
- Miljoona pikkuhommaa on tietysti myös tehtävä ja ihan perushuolto tietenkin.

On siinä taas listaa, sen siitä saa kun yhden kauden jättää kaikki tekemättä ja ajaa vaan sen minkä kulkee.
Suuria suunnitelmia auton varalle on myös syntynyt talven aikana, mutta niistä lisää jos näyttää että alkavat toteutua.

Tällä "pikku puuhastelulla" siis tähän ajokauteen. Kunhan saisi auton talliin vaan, navetan vintiltä ei uskalla vielä peruuttaa ulos kun on mäki jäässä ja kesärenkaat tietysti alla.

Kirjoittaja hankala » 24.03.2024 13:29

Autoon on irrallinen olkaakseli valmiina johon jo syksyllä prässäsin uuden pyöränlaakerin, nyt pitää vaan vaihtaa se autoon paikalle. Melko suoraviivainen ja helppokin homma sinäänsä. Tuo itse laakerin vaihtaminen vaatii kyllä prässin tai sitten irrottaa sen koko olan ja vie johonkin pajalle prässättäväksi, useimmat tekee muutamalla kympillä.
Samalla ajattelin vetoakselin vaihtaa kun on kulunut uralle sisäpäästä niin että tiputtaa öljyä uudellakin kumilla. Kävi niin että velipoika osti metallisorvin ja siitä sain idean täyttöhitsata akselin uran ja sen sitten sorvata mittaan. No, kokeilla ainakin ajattelin 

Kirjoittaja hankala » 01.04.2024 10:58

Nyt se kevät tuli, varma merkki

Takerteleva takajarru pitää laittaa ja etupyöränlaakerin vaihto hyvässä vauhdissa.
Myös vasemman vetoakselin vaihdan kun öljyä vaan tiputtaa aikalailla, akseli on kulunut urille niin ettei uusikaan sisäpään stefa pidä.
Kaivoin varastoista myös yhden vanhan uraisen vetarin jonka aion tässä täytehitsata ja käydä velipojalla sorvaamassa tasaiseksi.
Saa näkeä tuleeko siitä mitään hyvää, jos tulee niin sitten pitää oikea puolikin laittaa.
Periaatteessa siitä pitäisi tulla uutta vastaava tuolta osin, mutta saa nähdä

Kirjoittaja hankala » 08.04.2024 08:22

Taas on edistystä tapahtunut. Takajarru on kunnossa ja etupyörän laakeri paikallaan.
Vetoakselista tuli hyvääkin parempi, sorvattiin se 0,1mm ylikokoon, luulisi että on tiivis.

Tuo akselin uraisuutta en saanut oikein hyvin näkymään kuvassa, akseli oli pahempi kuin näyttää tässä.
Tigillä hitsattiin lisää materiaalia ja sorvattiin kokoon.
Luulisi pitävän, näyttää ainakin kumi istuvan todella nätisti tuohon vähän paksumpaan akseliin.
Tämä oli yksi huonoimmista akseleista mitä äkkiä varastoista löysin, sillä tavoin vahinko ei olisi ollut niin suuri jos homma olisi mennyt pieleen.
Epäilen että tuo suurin ura, joka ei ole kiiltävä, olisi akselissa alunperin. Ulkona kumin liikkumisalueelta.
Nuo kiillottuneella alueella olevat riittävät ihan kohtuulliseen vuotoon jo, ovat syvemmät kuin kuvassa näyttää.
Täytettiin se reilusti yli molemmista päistä, varmuuden vuoksi.

Kirjoittaja hankala » 10.04.2024 11:55

Lisää tuli taas näperreltyä auton kanssa. Kohta pääsee leimalle, tosin suunnitelmat autolle ovat suuria, eli katsotaan nyt kunhan ensin on leima paperissa.

Taas kesän jarruttelee, pelkääjänpuoli vielä pitäisi laittaa ennen leimaa.

Takajarrun ongelma on tässä. Tuo pirulainen aina ruostuu jumiin ja tällä kertaa oli jumissa ihan kunnolla. Kuvassa on tilanne vuorokauden hapossa likoamisen ja WD40:sen jälkeen. Tuossa näkyy myös kuinka ruoste jostain syystä on keskittynyt juuri tuohon nivellettyyn kohtaan ja sitä syönyt. Jarru kyllä toimi, mutta tuo jätti sen laahaamaan paljon aina kun käsijarrua käytti. Katsastusmies ei pitänyt.

Purin takajarrun täysin osiinsa ja siistin ja kunnostin vähän osia. Tuo tilannehan sitä tulee väkisinkin vastaan ku tuota jarrua kokoaa.
On se sitten ahtaassa paikassa, eikä tuossa sylinterin reijällä ole minkäänlaista kartiointia tai mitään millä tuntisi koska ruuvi on paikallaan.

Takapyöräkin sai sitten uuden laakerin, se pirulainen räjähti irtokuuliin irroittaessa. Eipä siinä auttanut kuin laittaa uusi, mutta menepähän taas aika kauan ennen kuin tuohon pitää puuttua.

Kuskinpuoli valmis. Nyt auton kääntö ja ehkä huomenna pelkääjänpuoli.
On se hienoa kun saa siistissä ja tilavassa tallissa harrastaa, lämmintä sentään on

bottom of page