Tästä pannusta ei tullutkaan sitten mitään, on sylinterit niin kuluneet et vaatis porauksen ja sitte kaikki siihen liittyvät tilpehöörit.
Siinä seuraava kandidaatti, niin monta avataan et löytyy säällinen..
Kirjoittaja hankala » 10.03.2021 13:44
Nyt löytyi hyväkuntoinen lohko, tuo alemman kuvan Fiorinon moottori. Ei tunnu sormella ainakaan lainkaan kulumareunaa putkien yläpäissä.
Toisessa lohkossa oli varmaan puoli milliä.
Nyt pitäs jotenkin selvittää onko porattu aiemin ja jos niin mihin kokoon, tietäisi millaiset männänrenkaat hommaa.
edit: voihan sitä ensin vakiolla kokeilla kun sellaiset hyllyssä on
Kirjoittaja hankala » 12.03.2021 16:59
Nyt on kone atomeina ja hyväkuntoisilta näytti osat.
Hyllyssä olleet männänrenkaat menevät sylinteriin juuri ja juuri, rakoa ei jää lainkaan. Eikö tuo ole ihan hyvä silloin?
Edit: oikealla mittaustavalla rakoa jää 0.2mm eli juuri oikea määrä, kiitos vinkeistä
Kirjoittaja hankala » 13.03.2021 15:27
Nyt pitää saada vaan osat pestyä ja koneistamolle. Sitten pitää laittaa tilauksia menemään saminosat.net ja saksasta loput mitä Samilta ei saa
Kirjoittaja hankala » 23.03.2021 13:08
Nyt on lohko ja kansi koneistajan käsissä.
Millin käskin lohkosta ottaa, mutta tuossa valokuvia lohkosta katsellessa tuli mieleen että onkohan joku jo ottanut, koska millin jälkeen mäntä tulee kyllä aikalailla sylinterin pintaan. Toivotaan ettei tule liian pintaan.
Kannesta otetaan vain sen verran että on suora ja tiivistepinta puhdas.
Nyt pitäisi kaikki muut osat pestä ja kunnostaa kokoamista varten, on niitä paljon kun alkaa pesemään ja laittamaan. Ei niitä purkaessa tuntunut niin paljon olevan.
Talli on puolillaan erilaisia astioita täynnä eri aineita, on osia likoamassa bensassa, polttoöljyssä ja sitruunahapossa.
edit: Samin osat toimitti tilauksen todella nopeasti!
Siinä likoaa lohko ja muuta pikkuhilpettä polttoöljyssä, ei ollut hyvä idea. Polttoöljy irrottaa rasvaisen mohjon huonosti eikä haihdu millään, pinnat jää rasvaisiksi.
Siinä pesty satsi osia valmiina lähtemään koneistajalle.
Pakoventtiilien kanssa tuli ongelma, ostin taannoin rompetorilta kaksi settiä pakoventtiilejä ja molemmat väärällä lukituksella. Liekö vanhemman mallin kannessa venttiilit tuolla lukolla? Siis tuolla kolmiuraisella. Laitoin tilaukseen uudet yksiuraiset venttiilit, ei ne kovin kalliita ole.
Kirjoittaja hankala » 05.04.2021 18:18
Taas on tallilla tapahtunut.
Osat on koneistettu ja moottorin kokoaminen on alkanut kovaa vauhtia.
Alakerta kootaan ensin valmiiksi ja sitten käydään kannen kimppuun, koska kannessa on enemän työtä.
Uusien venttiilien sovittaminen tiiviisti vanhaan kanteen on hikistä hommaa ja niitä piruja on 8.
Puhtaat männät maalatussa ja siistissä lohkossa paikallaan on ilo silmälle.
​
Kampiakselin asennus toi esiin ison ongelman. Lohkosta jyrsittiin koneistamolla pois 1mm, vaan joku muu oli ilmeisesti ehtinyt joskus aiemin samoihin puuhiin, koska nyt mäntä tulee 0.5mm yli lohkon pinnan.
Tämä on paha ongelma.
Remontti on toistaiseksi tuumaus-vaiheessa, kun yritän miettiä ratkaisua tähän.
edit: Tuumauksen lopputulos: paksumpi kannentiiviste, normaalin millin paksuisen tilalle 1.8mm paksu ja pitäisi toimia
Kirjoittaja hankala » 06.04.2021 09:54
Harkinnan jälkeen tulin siihen loppu tulokseen, että vien kannen ja venttiilit koneistamolle laitettavaksi kunnolla.
Tästä koneremontista pitää tulla priimaa ja koneistajakin oli sitä mieltä ettei venttileitä saa tiiviiksi pelkästään läppäämällä.
N. 100€ veloittavat siitä puuhasta, vähän kirpaisee kun remonttiin on muutenkin uponnut rahaa kuin kaivoon, piti olla niin helppo kun hyväkuntoinen moottori oli kuitenkin.
Kirjoittaja hankala » 07.04.2021 10:53
Kun koneistajakin oli sitä mieltä ettei tahnaamalla saa tiiviiksi, niin koneistetaan paikalleen.
Ei tuo nyt sinäänsä niin kallista ole, mutta kun noita kertyy ja lompakko on tyhjänlainen
Kirjoittaja hankala » 10.04.2021 10:50
Nyt kesken koneremontin on ajokausikin avattu! Vanhalla moottorilla ajaa vielä sen aikaa että uusi valmistuu.
Kirjoittaja hankala » 10.04.2021 10:54
Nyt tuli kansikin koneistajalta. Istuu venttiilit paikoilleen niin kuin kuuluu ja pitäisi olla tiiviit.
Kirjoittaja hankala » 15.04.2021 15:59
Tällaisia osia kun sais aina asennella, ei paljon sormiaan likaa asennellessa
Projekti etenee vähitellen,
Ongelmia on lähinnä jakopään kanssa. Ensiöratas ei mahdu kampiakselille, pitäisi pakottaa väkisin, mutta en haluaisi kun sen pitäisi mennä ihan sovinnolla. Purkaessa oli todella tiukassa vanha ratas, oli vaikea saada irti.
Nyt näyttää että pakkokeinoja tarvitaan myös asennuksessa, eikä niin pitäisi olla.
Hampaat lohkoonpäin.
Ajoitusmerkit on väärällä puolella paketista ottaessa.
Alkaa jo näyttää moottorilta tässä vaiheessa
Kirjoittaja hankala » 23.05.2021 12:26
Moottori on valmiina asennukseen, ollutkin jo jonkin aikaa. Vain aikataulut ei täsmää, että ehtisi tuon laittaa.
Talkoo-oluella on jo houkuteltu apuvoimia koitokseen
Tänään taas heitin lenkin vanhalla ja kyllä on melkoinen alakerran kolina kiihdyttäessä, eikä se muutenkaan kovin terveeltä enää tunnu
Kirjoittaja hankala » 25.05.2021 10:00
Siinähän tuo odottelee, josko ensi lauantaina saisi keulille laitettua. Tuo öljyntäyttökorkki ei jää tuohon, on vaan tilapäisenä suojana
Laturi ja kaasutin on paikallaan vain kuvaa varten, myös vesipumppu puuttuu. Ne kaikki asennetaan kunhan pannu on ensin huoneessaan
Samalla kun pannu vaihdetaan niin tulee myös alatukivarsiin uudet puslat, on paljon kovemmat kuin nykyiset ikivanhat ja hapertuneet.
Samoin etujouset menee vaihtoon, on alkanut nyppiä nuo halvat tarvikejouset kun ovat selvästi liian jäykät, auto seisoo keula pystyssä aina vaan.
Toisaalta hieman tekisi mieli laittaa Fiorinon jousi takapäähän, nousisi ehkä takapää tasoihin ja fiatti olisi oikea "off-road" auto,
kaikki madaltaa autojaan, voisi olla hauska poiketa massasta ja korottaa seiskaa.
Tosin sellainenkin malli on, Fiat 127 Rustica, ei vain ykköskorisena ole ilmeisesti koskaan valmistettu.
Kirjoittaja hankala » 31.05.2021 09:28
Sydämen siirtoa on tehty viikonloppuna ja hyvinhän tuo on sujunut.
Mittasin uteliaisuudesta puristuspaineet vanhasta koneesta ja olihan yllättävät 8,5 bar, ohjearvo kirjan mukaan on 9 bar.
Ei se niin loppu olekkaan, vaikka kyllä alakerran laakerit on vaihdettava jos sitä aikoo vielä käyttää jossain ja öljyä se syö aikalailla. Niin eikä meinaa nostaa öljynpaineita.
siitä se lähtee:
Vanha mylly poisnostoon valmiina:
44-vuotta vanha varoitustarrakin on tallessa, ei maahantuojalla tuolloin ollut niin tarkkaa noitten liimailemisen kanssa, kunhan sielläpäin on
Kirjoittaja hankala » 01.06.2021 08:39
Ekat savut otin illalla ja hyvinhän tuo käy ja kukkuu. Tasaisesti ja kauniisti.
Vaan eipä tullut korkeapuristeista moottoria, olin kai liian varovainen ja laitoin sen 1.8mm kannentiivisteen. Tai sitten koneistamo ei tehnyt kovin hyvää jälkeä venttiilejä sovittaessaan.
Puristuspaineet on 9 bar, eli juuri siinä arvossa mitä uudelle moottorille annetaan.
Menee siis kansipahvi vaihtoon kun taas löytyy motivaatiota sen tekemiseen, 1.2mm seuraavaksi kokeeseen.
Siinä se on melkeen savutuskunnossa, piti laittaa vanhasta laturi kun uusi ei sitten sopinutkaan johtosarjoihin, eikä ollut motivaatiota alkaa niitä nyt muuttaa. Joku saiteinen päivä sitten laitan tuon.