top of page

Kirjoittaja Jappe » 01.04.2021 21:32

Dodii, aikaa on kulunut taas tovi edellisestä postauksesta mutta hommat on vaan mennyt hitaammin eteenpäin verrattuna viime talveen. Auto on nyt siinä kunnossa että pitäis alkaa laittamaan katsastus kuntoon ja hakea kaikki tarvittavat paperit leimaa varten. Ekana on vuorossa pyörän kulmien säätölapun hommaaminen. Luulis että on simppeli säätää mutta atuossa ei ole muita kuin raidetangot jotka liikkuu pyörittämällä. Kaikki muu on prikoilla sun muilla tempuilla tehty. Autossa mun on nyt istutettu punton koilit eteen niin se tuo pienen lisämausteen tähän hommaan. Autosta saatiin kuin saatiinkin pitkän jumpan jälkeen pyöränkulman sojottamaan oikein.

22.jpg

Pyörän kulmien säätöjen jälkeen olikin penkityslapun hankinta edessä. Penkityksestä tekee haastavan sen että se pitää osua kw sisään tavoitteesta. Ekalla penkitys rupeamalla auto laski alle jäähdytin nesteen ja pelkäsin pahinta. Se kerta jäi siihen  Vien etsintään meni pari päivää kun selvää paikkaa ei ollut näkyvillä mutta sattuman kaupalla se löyty ja osottautui termarikotelon tiivisteen pullahtamiseen. Ei kun uudestaan penkkiin ja hakemaan oikeitan tehoja ulos. Varmaan kymmenellä kerralla saatiin kuin saatiinkin oikeat tehot pihalle. Eli se saatiin hoidettua ilman suurempia murheita. Kiitos penkitysmiehelle 

22b.jpg

Penkityksen jälkeen oli sitten katsastuksen aika ja ruvettiin oikeasti katsomaan onko auto sääntöjen sallimissa rajoissa rakennettu. Monta kertaa meinas tulla hikikarpalot otsaan kun kivoja kysymyksiä kysellään ja vaikka kuinka yrittää valmistautua niin kyllä se aina jännittää. Nyt varsinkin kun oli iso kartsastus kyseessä ja vielä rekisteröintikatsastus päälle eli kaikki mahdollinen mitä voi vaan keksiä.

22c.jpg

Loppujen lopukisi kaikki palkittiin ja sainkin autoon kilvet  Tänään siis tuli ajettua autolla ekaa kertaa sitten 1993 seisonnan jälkeen. Ihan pikku lenkki tuli ajettua eli vaivaiset n.40km tuli kylmiltään vedettyä jännityksellä. Kaikki toimii niin kuin pitää ja varsinkin viileellä niin liiankin hyvin toimii auton uus jäähdytysjärjestelmä. Voi sitä riemua kun sillä ajeli. Tällä foorumilla olikin yksi kaveri joka sai kuulla sitä riemua ajamisen ilosta kovan työn jälkeen saavutin  Nyt vaan ajellaan parannellaan softaa... Katotaan kauan kestää ennen kuin ekat ongelmat tulee esille kun ilmat lämpiävät 

22d.jpg

Italialainen luokitustodistus riitti todistamaan jarrut ja mottoorin tehot johon verrataan + 20%. Eli minulle tuli tehoksi 61kw. Alustasta minulla oli punto TÜV lappu mukana josta näki kaikki tarvittavat tekniset arvot. Ja ihan hyvä niin koska keulille tuli paljon lisää painoa joten vahvemmat jouset ja iskarit oli paikallaan 

Yks vetari meni jo poikki silloin kun vähän testailin jarrujen pitävyyttä. Siitä ilmeni teko virhe (siis oma) eli ristiporaukset ei mennyt suoraan toiseen vetariin vaan jäivät vajaaksi. Sitä pidätteli vain poikittais sauma aikaisemmin. Korjaus oli suht simppeli. Osat käteen ja porasin uudet reiät valmiiksi toiseen akseliin saakka pienillä upotuksilla ja tulppahitsasin kokonaan umpeen.

Vetari on suunniteltu siten että leikkauskohdalta vetari menee toisen sisään (punto / 127) n.50mm. Tämä siis tehtiin sorvissa. Sen jälkeen hitsaamalla liimattu yhteen

Kirjoittaja Jappe » 02.05.2021 21:21

Katsastus toimet oli aloitettu jo viimevuonna ja koko auto on rakennettu vanhojen sääntöjen mukaan joten sen takia vanhoilla säädöksillä mentiin. Tuo teho painosuhde tuo muitakin paperi vaatimuksia mistä minulla ei ole tietoa vielä kuin että tehokkaampi sais olla. Mutta nyt mentiin näin....

Siellä on punton 188 korin tolpat edessä (TA Teknix) johon porasin vaan uudet reiät oikeaan kohtaan. En suosittele laittamaan koska tolpan runko on aivan liian pitkä 127:aan eli lyhkäsempi runko pitäisi löytää jos ei halua ajaa pohjaan lyöntikumien varassa. Kiinnitys korvat pitäsi olla vähän erillaiset mitä tulee tehtaalta että sais tilaa vetarin kumeille.

Dodii.... 600km:n ajot mennyt rikki ja auto toimii moitteettomasti mitä nyt noilla säädöilläon saatu tehtyä. Kivasti kiihtyy mutta kytkimen luistaminen on tullut oikeen riesaksi asti. Ei käytännössä kestä yhtään ahtoja... No tästäpä viisastuneena hommasin jo toisen kytkimen Englannista ja samalla menee koko kone uusiksi lähi aikoina kun saan kaikki romppeet maailmalta  Myöhemmin lisää jos uskaltaa "Stage 2+3  "

5.jpg

Tässä muutama seikkailu valokuva viikonlopulta:

3.jpg
4.jpg
1.jpg

Kirjoittaja Jappe » 26.05.2021 07:39

Nyt alkaa projektissa EVO 2 vaihe 

Kytkin on pidemmän aikaa luistellut ja nyt tuli hommattua uusi "parempi" kytkin setti. Tämä setti on todistetusti pitänyt dynossa n. 310nm. Kait se alkaa riittämään tai sit ei... 

6.jpg

Nyt kun joutuu koneen nostamaan ylös niin lähtee lohko vaihtoon ja samalla imusarja turbolle paremmin suunniteltuun versioon. Ihan helpolla se ei mennyt mutta pari muokkaus joutu tekemään ja lisää muokkauksia tulee kun saan koneen keulille. Saas nähdä mitä joutuu muuttamaan. Kait siellä on tilaa

3 (1).jpg

Bensanpaineen säädin sai kyytiä

1 (1).jpg

Kampiakselikaan ei säästynyt toiminnalta. Piti oikeen sorvissa saakka käydä kiillottamassa kauloja vähän lisää

2.jpg
bottom of page