Kirjoittaja Jappe » 31.08.2020 20:49

Nyt on auto on jotenkin säädetty kohdilleen seokset ja sytytys. Alkutekijöiksi piti vaihtaa hukkaportin kellon jousi johonkin randomi jouseen ettei paineet karkaisi ihan sikanaa kun aletaan säätämään. Vielä ei ole tarkoitus rikkoo paikkoja. Aluksi tyhjäkänti säädettiin paremmaksi ette käy todella paksulla ja samalla ennakoivia asetuksia muutettiin karttoihin. Tämän jälkeen auto kiinni penkiin ja rullaamaan. Ekaksi haettiin eri kierrosalueilla seokset ja sytytys oikeille alueille. Tässä kohtaan tuli ongelmia rajottimien kanssa joista ei ollut tietookaan kun ei meinanut millään kiertää 4000rpm enenmpää. Kun nämä kaikki saatiin pois niin rupes vehkeet rokkaamaan kunnes tuli ongelmaksi kaasuläpän ennen aikainen kiinni meneminen. Hetken tuumailun jälkeen tuli mieleen että se on varotoimenpiden jos kaasupolkimen anturi näyttää 5v liian pitkään joten topparia siirroon jälkeen vehkeet taas lauloi.

Ekalla kunnon vedolla tuli 96kw toisella 120kw ja kolmannella 133kw, eikä edes yritetty hakea huipputehoja. Nämä ajettii 98:lla. Etanolilla ei keretty vielä ajamaan vaikka 50 litraa oli mukana Ahtopaineen säätöä testailtiin samalla. Vähän on liikaa voimaa vakio hiluille joten tehoja rajotettiin n. 120kw hujakoille. Tämän jälkeen alkoikin kova uurastus kartan kanssa jotta tehot saadaan pidettyä alle 67kw. Ahtoja pitää olla ja kierroksia riittävästi joten kymienien vetojen jälkeen saatiin asettumaan n. 65kw hujakoille. Ihan kivat väännöt "vakio" kytkimelle  Reserviä on vielä jonkin verran

Kotiläksyjäkin tuli. Auton jäähdytys ei tahdo toimia tehokkaasti. Ensi lääkkeeksi poistin termostaatin ja laitoin vain vettä koneeseen. Juuri ennen remonttia Flekti sanoi sopimuksesa irti joten uusi oli hommattava ja tietysti oli pakko muttaa suora siipisestä käyriin.. Positiiviista kuitenki ettei kone huohottanut yhtään ja eikä valuta alle vaikka on kokoauto tehty uusiksi. Sitten kohti muutos katsastusta kuhan ensiksi Traficom vastaille muutamaan hassuun ohjeistus kysymykseen. Toivottavasti vielä tämän vuoden puolella pääsen vielä tiellä ajamaan. Tässä muuta otos puuhailuista:

16a.jpg
16b.jpg
16c.jpg
16d.jpg

Kirjoittaja Jappe » 01.09.2020 20:40
Ahtopaine tavoite oli jotain 0,3 luokkaa mutta lopuksi tuli 0,5 bar jolla irtos 123kw (165hv). Muistaakseni 133kw (178hp) irtos 0,7 vai 0,8 ahdoilla ja ihan hyvin piti. Tosin ei siellä ihan 1.2 kytkin ole mutta siellä on 1.4 vauhtipyörä shimmattuna vakiolevyllä. Kaikki uutta on laitettu pidon parantamiseksi. Saas nähdä kauanko kestää. Ei tuo mosa ihan perus 1.2 ole  Turbossa on onneksi vielä varaa väntää lisää kun aika koittaa. 

On tulossa jossain aikataululla potikan taakse eri tehoja. Ratti on vielä rakentamatta 

Kirjoittaja Jappe » 01.09.2020 21:05

Jotta odottelusta Traficomin vastaukselle ei kävisi tylsäksi niin tuli vähän kehitettyä muutama... 

17a.jpg

Venttilijousien irroitustyökalu

17b.jpg

Venttilijouset vaihdettu kevyempiin väliaikaisesti ja samalla tehty nostoa simuloivat työntötangot

17c.jpg

Venttiilin kiillotusta testattu