Kirjoittaja hankala » 14.07.2021 12:24

Nyt kun Bella on rutussa ja vaatii oikomishoitoja on aika kaivaa tallin perältä esiin jotain muuta hetkeksi, sillä aikaa kun keräilee motivaatiota Bellan oikomiseen.
Autoksi valikoitui Stella joka on seissyt tallissa jo kymmenen vuotta odottamassa leimalle pääsyä. Auto on kohtuu kunnossa, hitsattu hyvin ja muutenkin ryhdissään. Tekniikka on laitettu ja katsottu ennen kuin tuo jäi talliin makaamaan, vaatinee vähän hienosäätelyä kun on kymmenen vuotta maannut.
Stella oli leimassa kun se jäi talliin ja nyt olisi aika uuden leiman, melkein tasan kymmenen vuoden jälkeen.

Joitain vuosia sitten auto oli projektina ja se siistittiin ja maalattiin, tosin maali meni amatööriltä täysin päin peetä ja se on tehtävä uudestaan jossain vaiheessa. Nykyään autosta puuttui sisustus kokonaan, muuten on aika valmista ajoon.

Melkoista taistelua oli takaturvavöiden kanssa, kun eivät sitten millään missään asennossa auenneet, lopulta sain niitä hiukan ulos ja vyöt paikalleen, lukossa ne ovat kokoajan, mutta ovatpahan paikallaan.
Penkit ja verhoilut otin SuperStellasta, samoin kuin lokasuojien ja kylkien listat. Takapenkkiin oli tietysti päässyt varastossa hiiri tekemään pesän, mihinkäs muualle kuin keskelle selkänojaa. Pitää piilottaa istuinsuojien alle selkänoja.
Muuten sisustuksen asennus meni vanhalla rutiinilla, kaikki pikku-osat SuperStellasta ja tarkoitus olisi vielä vaihtaa kojelauta ja mittaristo.
Hikeä riitti asennuksessa, tallissa lämmintä 30. Mielestäni kesä on pilalla kun on noin kuuma 

Rekisterivalot autosta puuttuu kokonaan, eikä löydy omasta takaa. Jos jollain on ylimääräisiä niin olkaa yhteydessä.

Mutta lopetetaan sekavat selitykset ja laitetaan pari kuvaa tämän hetken tilanteesta:

Lähtötilanne kymmenen vuoden seisomisen jälkeen

Aloituskunto.jpg

Auto on ollut alunperin sininen, nyt se on Massey-Fergussonin punainen, mikä oli huono valinta, en tiedä mitä tuli ajateltua väriä valitessa 
Sisältä ovien väleistä ym. auto on kokonaan musta.

konehuone.jpg

Vuosien pska kertymä pestynä pois ja melkein valmiina leimalle

puhtaana pihalla.jpg

Tässä vielä kuvia ennen maalausta aikoinaan, noissa väreissä ostin auton aikanaan ja ajelinkin sillä pienen aikaa. Kiinnitti huomiota kyllä liikenteessä 

01 - Tekniikan kunnostus loppusuoralla jarruremontti valmistumassa.jpg
02 - Korin kunnostus alkaa.jpg
03 - Pohjamaali pinnassa vuosi on 2012.jpg
04 - Uuden uutukainen maalipinta on päällä.jpg

Uutena maalipinta kiilsi hienosti, mutta kymmenen vuotta tallissa peiton alla ja pinta on mennyt melkein kokonaan mataksi. 
Tuli kyllä käytettyä halvimpia maaleja mitä vain löytyi ja kyllä sitä on saanut katua nyt.

Kirjoittaja hankala » 16.07.2021 11:27
 

Terveiset konttorilta:

hylätty.jpg

Suureksi yllätyksekseni auto meni läpi päästömittauksesta ilman mitään kikkailuja, usein seiskalla on siinä vaikeuksia.

Seiskalle tyypillisesti käsijarru ei pitänyt tarpeeksi, tasaisesti sentään. Käyttöjarrut meni läpi ja toimi tasaisesti.
Toinen takaiskari oli täysin kuollut ja kyllähän sen sitten auton alta näkikin että nesteet on tulleet pihalle.
Sitten vielä huomasivat pirulaiset ettei autossa ole lainkaan rekisterivaloja, nekin kuulemma pitää laittaa 
Taidan laittaa jotkut yleismalliset valot puskuriin, ei noita alkuperäisiä ehjänä tunnu oikeen mistään löytyvän

Autodocilta tilasin iskarit ja samalla taakse jarrukengät ja uudet rummut, varma on aina varmaa. Ei ne rummut huonot ole, mutta voivat olla kymmenen vuoden seisomisen jälkeen jo ruosteessa jonkin verran. Uudet rummut oli 13€ kappale, ei tarvinnut kauan miettiä.
Iskareiden vaihto vähän hirvittää. Iskari jakaa kiinnityspultin alatukivarren läpi ja sillä on paha tapa ruostua jumiin, jolloin iskarin vaihtaminen on lähes mahdotonta. Toivon ettei niin ole käynyt.