top of page

Kirjoittaja hankala » 21.03.2022 15:07

Tämäkin on aika herätellä talviuniltaan.
Suunnitelmissa on auton maalaus ennen ajokautta ja nyt tarvittaisiin tietäjiä värikoodeille.
Haluaisin auton viininpunaiseksi, niitä oli aikanaan paljon, minullakin kaksi.
Olen siinä luulossa että viininpunaista väriä on ollu kahta lajia. Vaaleampaa ja tummempaa, tummempi olisi haussa, jos niitä värejä nyt on kaksi.

Myöskin haluaisin autoon kattoluukun, sellaisen Finlandia-luukun tai sen tyylisen, ei vaan tahdo mistään löytyä.
Jos jollain on jemmassa niin laita viestiä niin jutellaan.

Muuten ei pitäisi tarvita kuin perushuollon ja tienpäälle vaan. Ajella saa heinäkuun loppupuolelle ennen leimaamista,
enkä usko että se on tälläkään kertaa suuri ongelma.

Kirjoittaja hankala » 22.03.2022 16:21

Kattoluukku ja värikoodi löytyivät heti, kiitos vinkistä FiatForum!
Kyllä foorumilla hommat pelaa 

(En nyt laita sitä värikoodia tähän, syystä että olen sen jo tätä kirjoittaessa hukannut ja projekti edelleen vaiheessa :))

Kirjoittaja hankala » 22.04.2022 08:52

Kävin kevään ensimmäisen lenkin heittämässä, lähinnä tankkausreissulla ja hyvinhän tuo pelaa. Ainoa pieni murhe
on termostaatti, ei meinaa moottorin lämmöt nousta millään. Täytyy palata siihen vielä.
Maalaus taitaa taas siirtyä, aika ei vaan millään riitä kaikkeen ja siinä on kuitenkin melkoisesti hommaa. Kelvatkoon nyt aluksi ainakin tuollaisenaan
Kattoluukkua mallailin paikalleen ja kyllähän se katolle istuu, enää puuttuu reikä sille 

Ajatus kattoluukkuun tuli oikeastaan siitä että minulla taannoin oli tuollainen stella jossa luukku oli. Kyllä se ihan mukava varuste oli, paitsi talvella jolloin se oli ihan viho-viimeinen kiusa. Jäätyi pakkasessa ja kun lämmityslaite sen sulatti niin mukavasti putoili kylmiä pisaroita niskaan lasilta 
Laitetaan nyt ihan harrastusmielessä, eihän tällä enää talvella ajeta.

Kirjoittaja hankala » 07.05.2022 16:14

Tallissa on hiukan tapahtunut viime aikoina, vähemmän kuin olisin halunnut kylläkin.

Nyt taistelun alla ovat aurauskulmat, liian pihi viemään oikeaan säätöön. On oma laser-härmäpäke millä laittaa, mutta
ku seiskan kulmat ovat joka siirron jälkeen eri asennossa. Ei meinaa löytyä sellaista "kultaista keskitietä" jolla kulkisi mukavasti.

Ongelmahan on siinä että kun auraus ei ole kohdillaan niin tuo täristää ajossa aikalailla, olen vähitellen hionut kulmat
varsin lähelle kohtuullista, mutta tärinää on ajoittain edelleen.

Renkaat on uudet ja vasta tasapainotetut, eli tiedän ettei vika ole niissä, vanteet ovat suorat koska tärinä vaeltaa kulmien mukaan
eri nopeuksille. Vinot vanteet täristäisivät kokoajan.

No, kaipa tämäkin jotenkin ratkaistaan. Mielellään tietysti omin konstein, ei sitä nyt kehtaa vieraalle viedä säädettäväksi 

Posti toi saksasta myös uuden jarrupääsylinterin takertelevan tilalle, uuden termostaatin kun lämmöt ei nouse ja väärän lukittavan tankinkorkin.
Tässä kun ei ole lukollista korkkia ja tuo soppa alkaa olla niissä hinnoissa että tuollaisesta, helposti tyhjennettävästä, katoaa litkut kun jättää
johonkin ihmisten ilmoille yöksi.

Kirjoittaja hankala » 14.05.2022 18:46

Kyllä ne aurauskulmat lopulta sain hiottua timmiin ja nyt on tärinäkin poissa. Seiska on ilmeisesti jotenkin erityisen herkkä tuolle, samaa vaivaa oli bellassakin.

Kirjoittaja hankala » 27.05.2022 08:05

Ilmeni edellisellä reissulla vähän käynnin ontumista.
Ajossa kukkuu hyvin, kulkee ja vetää tasaisesti, mutta tyhjäkäynti ajoittain katoaa hetkeksi, eli esim sammuu valoihin ja vaatii pitkähkön startin,
mutta sitten taas tyhjäkäyntikin pelaa. Samoin liikkeelle lähtiessä usein sammuu herkästi.
Arvelisin että on aika kaasuttimen puhdistukselle ja samalla voisi tulpat vaihtaa kun sattuu uudet olemaan hankittuna. Myös tietysti katkojankärjet ja kondensaattori lienee aika käydä läpi.
Uuden termostaatin ostin myös kun ei lämmöt tahdo nousta ajossa, autodocilta sai edullisesti termarin koteloineen.
On ehkä muutenkin hyvä vähän käydä paikat läpi, Summer Speciaalin reissu odottaa jo kohta ja sinne tulee kuitenkin matkaa jonkin verran.

Kirjoittaja hankala » 29.05.2022 11:50

Puhaltelin puhtaaksi tyhjäkäyntisuuttimen ja piirin. Muutama muukin heikko kohta löytyi.
Katkojankärjet olivat puhdistuksen ja säädön tarpeessa, kärkiväliä oli enää alle 0,2mm
Tallissa haisi myös bensa melkoisesti yön jäljiltä ja syitäkin alkoi löytyä. Bensaletkuun laittamani takaiskuventtiilin toinen letkuklemmari oli antautunut ja liitos vuosi, mikä lie halpisklemmari jostain löytynyt. Myös bensaletkun liitos kaasuttimelle hikoili bensaa ja sekin tarvitsi uuden klemmarin.
Ja noiden lisäksi huomasin vielä kiihdytyspumpun vuotavan melko runsaasti, kalvo antautunut. Onneksi hyllyssä oli huoltosarja josta sain uuden kalvon.

Nyt pitäisi alkaa olla auto terässä Summer Specialin reissuun, kun vähän vielä sisältä siivoaisi.

Kirjoittaja hankala » 30.05.2022 16:20

Vielä yritetään huonoa maalipintaa elvyttää, saas näkeä mitä tästäkin taas tulee 
Vähän jännittävää hommaa kun maalipinta on tosi ohut ja vanhaa alkydimaalia, eli ei mitään millä autoja pitäisi maalata...

Ensivaikutelma näyttäisi että pinta vähäsen kiiltääkin, kun se vanhastaan oli kokolailla matta. Ihmeitä tuokaan ei tietty tee kun maali on huonosti aikanaan vedetty pintaan.
Vahaamisen jälkeen näkee kannattiko homma

10 vuotta sitten kun maalasin, tuntui jostain syystä hyvältä idealta :D

Kirjoittaja hankala » 31.05.2022 13:33

No eipähän siitä oikein mitään tullut, on se nyt hiukkasen kiiltävämpi.
Tuo maali ei vaan kiillotu kunnolla, eikä uskalla kovin raskaasti yrittääkään kun maalipinta on tosi ohut.
No, eipä tuo tullut huonommaksikaan, eli lasketaan onnistumiseksi

Kirjoittaja hankala » 05.06.2022 18:40

Summer Special tuli käytyä, oli hieno tapahtuma!
Matkaa kertyi reilu 500km ja meni sinäänsä ongelmitta. Vähän kiusasi edelleen tärinä maantienopeuksissa, Stellalla pitäisi mukavasti vauhtia
tuolla sadan korvilla, mutta hirveä tärinä heti 90 ja yli, loppumatkasta jo 85 ja yli.
Otti kyllä pattiin, kun pyöräkulmia on säädetty aivan vaivaksi asti ja aina vaan täristää, muuttuu vaan nopeus milloin tärisee ja
vielä tuo tuntuu vaeltavan. Yhdet säädöt toimii ja sitten 50-100 kilometriä myöhemmin ei toimikkaan vaan pitää palata edellisiin.
Laser näyttää että kulmat ovat oikein ja silti aina vaan tärisee, nopeus vain vaihtelee 
Muuten auto toimi kuin kello, laskasti tasaseen tikittäen 

Sen tossa reissulla taputtelin, että tupla-weberin laitan ku tallilla sellanen kierii, jos ei muuta ni päheemmät imuäänet

 

Sain myös tuolla tapaamisessa lahjana autostani puuttuneen Stellan merkin, siis takaluukun kanteen.
Tiedät kuka olet jolle kiitos kuuluu, siis kiitos paljon. Ei tarttunut nimi mieleen, on niin pirun huono nimimuisti muutenkin...

Kirjoittaja hankala » 20.06.2022 18:03

Tänään tuli vähän ylimääräistä kuviota ajelulenkille.
n. 100 kilsaa kotoa petti vaihteensiirto, pituussuuntainen siirtäjä irtosi pallonivelestään. Kumi kulunut loppuun kai.
Tottakai se jäi liikennevaloihin kun keppi meni veltoksi... Rullailin auton sivuun ja tuumailin tovin.
Onneksi oli autossa tunkki paikallaan ja työkalupakki takalaatikossa. Tunkilla vähän sivusta ylös että mahtui ryömimään auton alle
ja kopeloimaan kumipuslaa palloonsa takaisin. Vähän mietitytti alle ryömiä kun auto oli fiatin alkuperäisen tunkin varassa, se ei kaikkein
tukevin ole, mutta vaihtoehdot oli vähissä kun kotiin olisi päästävä.
Kotimatkalla se prkl irtosi vielä kerran, mutta onneksi vain kerran ja nyt siitä jo selvittiin rutiinilla.
Sattui olemaan hyllyssä vaihteensiirron puslasarja niin vaihdoin oireilevan kumipuslan uuteen ja nyt uskoisin että voi taas ajella huoletta.

Vaihdoin myös renkaat ja vanteet kun etsin syitä tärinään edelleen. Vaihdoin takaisin aiemin alla olleet "lada-alut" ja tärinä vaimenikin
aikalailla, muttei loppunut. Lopulta varasin autolle ajan pajalle aurauskulmien säätöön. Loppuu se arpominen niitten kanssa

Kaikki on aina vaikeeta!

Kirjoittaja hankala » 27.06.2022 16:20

Nyt on aurauskulmat säädetty oikeen ammattilaisen toimesta ja hyvät tuli.
Vaihteensiirtäjä irtoilee edelleen vaikka laitoin uuden kumipuslan siihen, lienee liian pehmyttä kumia kun on joku ebay-halpissarja

Kirjoittaja hankala » 28.06.2022 10:48

Nyt on koottu kunnollisella puslalla, vanha oli sormissa ihan pehmeä, tuo kunnollinen on tosi kova.
Loksahti paikalleen oikeen kunnolla, kun edellinen meni ihan sormin painamalla. Eiköhän kestä taas

Kirjoittaja hankala » 08.07.2022 14:52

Tuli tehtäväksi vähän jarruremonttia, pääsylinteri takertelee eikä poljin nouse kunnolla ylös painalluksen jälkeen.
Kestää ennenkuin jarrut kunnolla aukeaa. Uusi pääsylinteri on hankittuna, korjaussarjakin olisi riittänyt, mutta oli lähes samassa hinnassa kuin koko sylinteri, niin siitä sitten valitsin helpoimman.
Tietysti homma paisui jo heti alkumetreillä. Otin edestä satulat irti aikomuksena painaa männät reilusti ulos, jotta asennuksen jälkeen voin
kätevästi ilmata jarrut vain painamalla männät sisään.
Molemmilla puolilla oli satulan kumit rikki, tietenkin. Hyllyssä on uudet, mutta saksasta ja väärää mallia. Paikallisessa motonetissä on varastossa, mutta vain yksi setti, tietenkin...
Tästä on hyvä jatkaa

Kirjoittaja hankala » 08.07.2022 20:38

Tästä alkuun:

Ulos vanha: (tuo on käytännössä ajamaton, laitoin uutena ennenkuin jäi seisomaan 10 vuotta sitten...)

Ja uutta sisään:

Kävi kuitenkin ilmi tuossa purkaessa, että vika ei ollutkaan pääsylinterissä, vaan totaalisen jumittuneessa käyttötangossa... Joskus niinkin, ei ole aiemin tullut vastaan samanlaista.

Kirjoittaja hankala » 17.08.2022 14:05

Niin siinä vaan kävi että leima pääsi vanhenemaan ihan reilusti, oli kaikkea muuta puuhaa ja autossa pientä laittoa.
Toinen takaiskari piti vaihtaa leimalle kun vuosi aika pahasti, toisen vaihdoin viimevuonna ja tämäkin piti silloin vaihtaa, jäi vaan tekemättä.

Se ei sitten ollutkaan ihan yksinkertainen operaatio taaskaan. Alatukivarren läpi menevä pultti oli tietenkin totaalisen jumiin ruostunut.
Edes väkivalta ei auttanut.

"Lievän" vasaroinnin ja pulttipyssyllä hakkaamisen jälkeen ei oikein jäänyt muuta vaihtoehtoa kuin irrottaa iskari tukivarsineen ja laittaa lattialla paloiksi rälläkällä. Näin olin arvellut käyvän ja hankin siksi jo aiemin varastoon parin uusia takatukivarsia.

Vaan sittenpä ei siltikään pulttin pätkä suostunut irtoamaan, ei sitten millään, ei lämmöllä ei lyömällä. Piti löytää uusi olkaakselikin, tai ainakin hyvä käytetty. Löytyi onneksi omista varastoista vielä.

Olka-akselin vaihdon jälkeen pääsi taas kasaamaan autoa. Uusi tukivarsi paikoilleen ja sovittelemaan iskaria paikkaansa. Vaan ei sopinut ei.
Uuden tukivarren puslat olivat väärät. Liian leveät ja jättivät liian vähän tilaa iskarille. Välystä puuttui jopa sentti, arvelin olisikohan tukivarret jostain muusta mallista kuitenkin, vai kävikö vaan huono tuuri.
Kuvissa näkyy tuo liian pitkä pusla ja mitä sille piti tehdä jotta sai autoon sopimaan. Rälläkkä taas asialla, siitä tulee kohta minulle jonkinlainen tavaramerkki :)

Näiden vastoinkäymisten jälkeen kaikki meni lopulta kokoon niin kuin kuuluukin. Leimakin tuli, vaikka vähän oli sanomistakin. Toinen etupyöränlaakeri ääntää vähän ja molemmat etuiskarit olivat vuotaneet. Noista korjauskehotukset. Muuten ei ollut ongelmaa, pellit on paksut ja jarrut laitettu viime kesänä niin ei tarvinnut niitä pelätä.

bottom of page