Kirjoittaja hankala » 14.10.2016 17:46

Tilannekatsaus:
kävi melkeen harmittamaan, sain kaikki kamat kasaan ja olin laittamassa rengasta paikalle niin huomaan että vasemman vetarin sisäsuojakumista tiputtaa öljyä ihan reippaaseen tahtiin... siis nyt kun kaikki muuten ois ollu koossa ja katoin sen jo aiemin et se on ok. Kai se vanhana petti tossa kun rempan aikana sitä liikuteltiin akselilla...

No, ettepäin sano mummo lumessa. Uudestaan osiksi ja tutkimaan. Uskon/epäilen että tässä on kyseessä se 127:n perusvika, eli uralle kulunut vetoakseli yhdistettynä huonoon stefaan. Harmi vaan kun kumpiakaan ei saa motonetistä suoraan tiskiltä

Kirjoittaja hankala » 16.10.2016 12:18

valitettavasti öljyä alkoi tulla ihan reilusti, lammikko lattialle hetkessä.

Vetoakseli tosiaan oli kulunut todella syvälle uralle tiivistepinnan kohdalta, eli se ei enää ollut käyttökelpoinen. Pelastajaksi nousi hyllystä löytynyt Fiorinon akseli ja sen sisäpään kumi.
Sisempi tripoidinivel sopi akseliin suoraan, samoin ulompi nivel. Fiorinon oma ulompi nivel olikin eri rihlauksella kuin seiskan, tuli yllätyksenä, mutta oli onneksi vaihtokelpoinen.
Nyt näyttäisi pysyvän öljy laatikossa varsin hyvin, eihän se noissa koskaan ole 100% tiivis, mutta ei tiputa suoraan.

Kaikki kun sain lopulta yöllä/aamulla nippuun ja pääsin pienen koeajon heittämään, niin järkytys oli melkoinen. Auto kulki ihan joka suuntaan paitsi suoraan tai sinne minne kuski olisi halunnut. Kylmä hiki ehti jo tulla kun ajatteli kaikkia tarvikeosia mitä alustaan tuli laitettua, mutta lopulta kävi ilmi että raidetangonpäät eivät olleet kovin mittatarkat. Pyöräkulmat aurauksella aivan valtavasti, ei vain sattunut heti silmään siinä pikkutunneilla.
Kulku asettui jo paremmaksi kun säätelin vähän sinnepäin niitä aamulla ja illalla pitää kattella laserilla paremmin.

Tänään on listalla vielä vuotava termarikotelo ja sinne samalla uusi termari, jotta saisi moottorin käyntilämpöön helpommin. Muuta pikku hifistelyä on tietysti loputtomasti, mutta alkuviikolla on leimalle tarkoitus päästä.

tripoidi.jpg

Joku aiempi korjaaja oli Fioriinossa nähnyt aiheelliseksi hitsata(!) nivelen paikalleen, kuvassa erottuu jotensakin lohjenneet kohdat akselin päässä. Katsoin lohkeamien olevan niin pieniä että oikealla nivelellä ja oikealla lukkosokalla homma toimii vielä silti.