top of page
pakoventtiilien erot.jpg

Pakoventtiilien kanssa tuli ongelma, ostin taannoin rompetorilta kaksi settiä pakoventtiilejä ja molemmat väärällä lukituksella. Liekö vanhemman mallin kannessa venttiilit tuolla lukolla? Siis tuolla kolmiuraisella. Laitoin tilaukseen uudet yksiuraiset venttiilit, ei ne kovin kalliita ole.

Kirjoittaja hankala » 05.04.2021 18:18

Taas on tallilla tapahtunut.
Osat on koneistettu ja moottorin kokoaminen on alkanut kovaa vauhtia.
Alakerta kootaan ensin valmiiksi ja sitten käydään kannen kimppuun, koska kannessa on enemän työtä.
Uusien venttiilien sovittaminen tiiviisti vanhaan kanteen on hikistä hommaa ja niitä piruja on 8.

männät lohkossa.jpg

Puhtaat männät maalatussa ja siistissä lohkossa paikallaan on ilo silmälle.
 

​

Kampiakselin asennus toi esiin ison ongelman. Lohkosta jyrsittiin koneistamolla pois 1mm, vaan joku muu oli ilmeisesti ehtinyt joskus aiemin samoihin puuhiin, koska nyt mäntä tulee 0.5mm yli lohkon pinnan.

mäntä tulee yli.jpg

Tämä on paha ongelma.
Remontti on toistaiseksi tuumaus-vaiheessa, kun yritän miettiä ratkaisua tähän.

edit: Tuumauksen lopputulos: paksumpi kannentiiviste, normaalin millin paksuisen tilalle 1.8mm paksu ja pitäisi toimia

Kirjoittaja hankala » 06.04.2021 09:54

Harkinnan jälkeen tulin siihen loppu tulokseen, että vien kannen ja venttiilit koneistamolle laitettavaksi kunnolla.
Tästä koneremontista pitää tulla priimaa ja koneistajakin oli sitä mieltä ettei venttileitä saa tiiviiksi pelkästään läppäämällä.
N. 100€ veloittavat siitä puuhasta, vähän kirpaisee kun remonttiin on muutenkin uponnut rahaa kuin kaivoon, piti olla niin helppo kun hyväkuntoinen moottori oli kuitenkin.

Kirjoittaja hankala » 07.04.2021 10:53

Kun koneistajakin oli sitä mieltä ettei tahnaamalla saa tiiviiksi, niin koneistetaan paikalleen.
Ei tuo nyt sinäänsä niin kallista ole, mutta kun noita kertyy ja lompakko on tyhjänlainen

bottom of page