Kirjoittaja hankala » 23.05.2021 12:26

Moottori on valmiina asennukseen, ollutkin jo jonkin aikaa. Vain aikataulut ei täsmää, että ehtisi tuon laittaa.
Talkoo-oluella on jo houkuteltu apuvoimia koitokseen 
Tänään taas heitin lenkin vanhalla ja kyllä on melkoinen alakerran kolina kiihdyttäessä, eikä se muutenkaan kovin terveeltä enää tunnu

Kirjoittaja hankala » 25.05.2021 10:00

Siinähän tuo odottelee, josko ensi lauantaina saisi keulille laitettua. Tuo öljyntäyttökorkki ei jää tuohon, on vaan tilapäisenä suojana

moottori valmiina.jpg

Laturi ja kaasutin on paikallaan vain kuvaa varten, myös vesipumppu puuttuu. Ne kaikki asennetaan kunhan pannu on ensin huoneessaan

Samalla kun pannu vaihdetaan niin tulee myös alatukivarsiin uudet puslat, on paljon kovemmat kuin nykyiset ikivanhat ja hapertuneet.
Samoin etujouset menee vaihtoon, on alkanut nyppiä nuo halvat tarvikejouset kun ovat selvästi liian jäykät, auto seisoo keula pystyssä aina vaan.
Toisaalta hieman tekisi mieli laittaa Fiorinon jousi takapäähän, nousisi ehkä takapää tasoihin ja fiatti olisi oikea "off-road" auto,
kaikki madaltaa autojaan, voisi olla hauska poiketa massasta ja korottaa seiskaa.
Tosin sellainenkin malli on, Fiat 127 Rustica, ei vain ykköskorisena ole ilmeisesti koskaan valmistettu.

Kirjoittaja hankala » 31.05.2021 09:28

Sydämen siirtoa on tehty viikonloppuna ja hyvinhän tuo on sujunut.
Mittasin uteliaisuudesta puristuspaineet vanhasta koneesta ja olihan yllättävät 8,5 bar, ohjearvo kirjan mukaan on 9 bar.
Ei se niin loppu olekkaan, vaikka kyllä alakerran laakerit on vaihdettava jos sitä aikoo vielä käyttää jossain ja öljyä se syö aikalailla. Niin eikä meinaa nostaa öljynpaineita.

puristuspaine.jpg

siitä se lähtee:

moottorin vaihto alkaa.jpg

Vanha mylly poisnostoon valmiina:

vanha moottori poisnostokunnossa.jpg

44-vuotta vanha varoitustarrakin on tallessa, ei maahantuojalla tuolloin ollut niin tarkkaa noitten liimailemisen kanssa, kunhan sielläpäin on

varoitustarra.jpg

Kirjoittaja hankala » 01.06.2021 08:39

Ekat savut otin illalla ja hyvinhän tuo käy ja kukkuu. Tasaisesti ja kauniisti.
Vaan eipä tullut korkeapuristeista moottoria, olin kai liian varovainen ja laitoin sen 1.8mm kannentiivisteen. Tai sitten koneistamo ei tehnyt kovin hyvää jälkeä venttiilejä sovittaessaan.
Puristuspaineet on 9 bar, eli juuri siinä arvossa mitä uudelle moottorille annetaan.
Menee siis kansipahvi vaihtoon kun taas löytyy motivaatiota sen tekemiseen, 1.2mm seuraavaksi kokeeseen.

Siinä se on melkeen savutuskunnossa, piti laittaa vanhasta laturi kun uusi ei sitten sopinutkaan johtosarjoihin, eikä ollut motivaatiota alkaa niitä nyt muuttaa. Joku saiteinen päivä sitten laitan tuon.

uusi moottori osittain kasattuna.jpg

Laturiin piti tehdä vähän kiristysvaraa lisää, tuntui olevan tuo nykyaikainen alkuperäisen mittainen remmi aavistuksen pitkä, eikä mielestäni kiristynyt tarpeeksi. Edellinen remmi ajoittain luisti pienillä kierroksilla kun oli valot ja lämppäri päällä ja uutta kiristäessä tuntui myös kovin helposti tulevan ns. tappi vastaan.

laturin säätövara.jpg