top of page

Kirjoittaja hankala » 08.09.2022 14:22

Uusi projekti painaa päälle.

Tuli hankittua tuollainen Fiorino tuolta Kouvolasta, Traktoripurkaamo museosta tarkalleen ottaen. Voisi siis sanoa että kyseessä on museoauto suoraan museosta 
Kuulin autosta ohimenen Turun paikalliskahveilla ja jäin asiaa miettimään, auto oli luvattu muualle, mutta siinä tuli ongelmia ja auto vapautui minun saatavilleni. Jonkin aikaa mietittyäni kävin hakemassa auton kotiin. Nyt on tarkoitus aloittaa ja katsotaan nyt missä aikataulussa saadaan mitäkin aikaan.

Auto on ihan ok-kunnossa, lattiassa on muutama reikä ja tietysti ovissa ja konepellissä. Tuulilasin alareuna on yllättävänkin ehjä, se aina menee seiskassa. Ruosteenkukkaa on vähän jokapuolella ja maali kesii monin paikoin. Pitää maali hioa kokonaan pois ennen ylimaalaamista, kesii sattumanvaraisissa paikoissa.
Sisällä on ihan kohtuu siistiä. Penkit on eri paria kun kuskille on Stellan penkki ja hanttarille alkuperäinen, jotkin matalammat penkit tähän tulee joka tapauksessa niin ei haittaa. Virtalukko on irrotettu ja roikkuu johdoissaan. Autoon tuli avaimia useita, mutta ei sellaista joka virtalukkoon kävisi, joten se on vaihdettava. Lukko paikalleen ja muovit päälle, loppu on sisällä vain siivousta.
Moottori on lähinnä vähän likainen, toimii ihan ok, käy ja kukkuu. Ajamaan pystyy hyvin ja kytkinkin tuntuu hyvältä. Jarrut on tietenkin ihan yhdeksi puuksi ruostuneet ja menee kyllä kaikki irto-osat vaihtoon. Niin olisin tehnyt joka tapauksessa. Jarruosat on sen verran halpoja seiskaan ettei paljon kannata kikkailla.

Mitäpä siitä muuta osais kertoa, kerrotaan kun tulee mieleen. Kuvia vaan paljon niin näette minkä kanssa alan painia tällä kertaa 

Kirjoittaja hankala » 09.09.2022 14:22
Tänään oli vuorossa tarkempia tutkimuksia auton alla, katsoin mitä siellä olisi piilossa ja kyllähän siellä oli!
Suht hyväkuntoisen ulkokuoren perusteella ajattelin ettei lattia niin paha mahda olla, vaan olin väärässä.
Nopealla tutkimuksella löytyi 12 kohtaa jotka vaativat hitsaskelua, osa tosi suuria, osa pienempiä, mutta mätää riittää.
Lisäksi hitsattavaa tulee ainakin ovista, konepellistä ja molempien etulokareiden takahelmoista. Niin ja takaovissa saattaa olla, ne vaihtuu varaosa-autosta, mutta ei nekään virheettömät ole, vaan eivät likikään niin ruosteessa kuin nykyiset.

Alla ollessa kävi myös ilmi että tankki vähän vuotaa, näyttäisi tulevan täyttöputken liitoksesta, hikoilee hieman bensaa, tiputtaa tipan päivässä maahan. Tankki on jokatapauksessa irrotettava, täyttöputken koko tienoo on ruostunut pois.

Virtalukkoa en vielä kerennyt laittaa uutta, mutta ei sillä hätä, auto on ihan ajettavissa ilmankin.

Muutama kuva joistain hitsailua odottavista paikoista:

bottom of page